Hej Det kan du. Om du först sparar sin fråga: Hej Andreas Varför har du två tabeller istället för en om du skall infoga en post i bägge tabeller? Du har helt rätt, det första är ett personregister och det andra i form av olika uppdrag. Det smidigaste är nog som du säger att bara ha en tabell till detta istället för en undertabell för jag ska bara ha en post där till de som har uppdrag och inte resterande. Tar en tom JOIN upp minnesplats? Om man skall ha flera uppdrag är det lämplig med en tabell. Det gör det lättare att uppgradera om du redan nu har en delad struktur.INSERT
jag har ett problem gällande skrivande av nya poster till databas. Jag har två tabeller i relation varandra, kallade tabell1 och tabell2. Jag undrar hur man med INSERT skriver ny data till båda tabellerna samtidigt? Jag gjorde en fråga i access...
<code>
SELECT *
FROM tabell1 INNER JOIN tabell2 ON tabell1.ID_PRIM=tabell2.ID_SEC;
</code>
för att få fram de fält jag vill ha. Sedan fyller jag i dem i access och allt att är frid och fröjd men det borde kunna göras via sql uttryck också tycker jag...
//MickeSv: INSERT
SELECT *
FROM tabell1 INNER JOIN tabell2 ON tabell1.ID_PRIM=tabell2.ID_SEC;
Och använder namnet på din sparade fråga som tabellnamn i din insert.
Men jag förstår inte varför du vill göra det.
Sv:INSERT
Jag har i <b>tabell1</b> uppgifter på #Namn,adress,mail,telefon#. Och i <b>tabell2</b> uppgifter på #uppdrag Styrelse,kommitee,Ombud#. På min aspx sida fyller jag i uppgifter till både tabell1 samt tabell2 och det är till dessa båda tabeller jag försöker göra en INSERT när jag postar formuläret.
Tabell1 och Tabell2 är väldigt dålig namn på tabeller men jag antar att det bero på att du inte vill avslöja namnen?
Chansar på att Tabell1 är något personregister. Tabell2 skulle kuna varit de uppdrag som personen ingår i? KAn flera personer ingå i samma uppdrag?
Tänk på att en insert till en fråga vilket inkluderar en join innebär att en post skapas i varje tabell vid insert.
Ofta har man behov att skapa en post i ena tabellen och en eller flera poster i den andra. Det är därför jag ifrågasätter om detta är en lämplig lösning.Sv:INSERT
Om du har en delad struktur bör du göra en två insert. För om man lägger till ett nytt uppdrag för en person vill man knyta den till en befintlig användare.