Hej! Du får nog beskriva lite noggrannare vad du vill göra. Det vanliga är ju att man har en datakälla som förser textboxarna med information. Precis, men jag har ingen lämplig tabell eller fråga som jag kan använda för detta ändamål. Istället vill jag arbeta med VBA och fylla textboxarna därifrån. Läste du vad jag skrev? Använd Value egenskapen! Tyvärr fungerar inte intelisesens i rapporter (egenskapen dyker inte upp i listan som poppar up). Hej! Ja det ska gå om kontrollen inte är bunden till en fråga, alltså kontrollen ska bara obunden. Det går att hänvisa till en rapports textrutor och man gör som Markus och Andreas skriver. Jag undrar vilken händelse du knyter din kod till. Du bör lägga din kod i Detalj_Format. Aha, det var där felet låg. Försökte lägga koden i Report_Open. Nu funkar det. Tusen tack för hjälpen till alla som svarat.Referens till textbox i en Accessrapport
Jag vill använda VBA kod för att fylla mina textboxar med information i min Accessrapport. Men textboxarna saknar egenskapen Text? Hur gör man? Tacksam för svar!
Mvh
/PerSv: Referens till textbox i en Accessrapport
Sv:Referens till textbox i en Accessrapport
Jag skapar ett DAO.Recordset och fyller det med information från ett SQL-uttryck. Sen vill jag lägga på olika Filter på detta Recordset och sedan skriva ut Recordset.RecordCount i de olika textboxarna. Är det möjligt när textboxarna saknar egenskapen Text?
Mvh
Det borde se ut något sånt här:
Private Sub Detail_Format(Cancel As Integer, FormatCount As Integer)
Text2.Value = 123
End Sub
För mig låter ditt tillväga gångs sätt för att få ut antal omständigt. Om du vill summer antal av vilkor som uppfylls kan du skriva:
SELECT -Sum(Employees.FirstName = "Adam") AS AntalAdam, -Sum(Employees.LastName = "Andersson") AS AntalAndersson, -Sum(Employees.City = "Göteborg") AS AntalGöteborgare
FROM Employees;
Vilkoren som Employees.FirstName = "Adam", Employees.LastName = "Andersson" och Employees.City = "Göteborg" kan ju ersättas med mer komplexa uttryck. Som t.ex. De ordrar som inte är betalade: -Sum(OrderPaymentExpire < Date AND OrderPayed = False) osv...
Börjar med ett tack för svaren.
Andreas>>Läste vad du skrev var någonstans?
När jag försöker använda egenskapen Value för en textbox får jag följande felmeddelande:
Körfel nr '2448'.:
Det går inte att ge detta objekt ett värde.
När jag försöker använda SQL för att ange ControlSource får jag följande felmeddelande:
Uttrycket innehåller en felaktig underfråga.
Kontrollera syntaxen och omge underfrågan med parenteser.
Anledningen till att jag helst inte vill använda SQL utan hellre VBA är exempelvis uträkningen för medelålder. Istället för att ha ett fält som lagrar deltagarens ålder kommer medelåldern att beräknas utifrån de två första siffrorna i personnummret. Har fått för mig att detta är svårare att åstadkomma i ett beräknat fält än med VBA.
Min fråga blir alltså igen; Går det att hänvisa till en rapports textrutor i VBA kod och hur gör man i så fall?
Mvh
"Körfel nr '2448'.:
Det går inte att ge detta objekt ett värde."
Det här tyder på att kontrollen är bunden.
Jag använder ofta kod som:
<code>Private Sub LäsInData()
Me.txtNamn = "Pelle"
Me.txtAdress = "Pellevägen 3"
End Sub</code>Sv: Referens till textbox i en Accessrapport
Mvh
/Per