Hej! Det kan inte vara så att en kontroll som är "för långt ner" får fokus när formuläret öppnas? Ändra i sådana fall tabordning i formuläret. Hej Johan Tack för ditt svar. Varför sätter du fokus på Fackforening? Fungerar det inte att ändra dess innehåll annars? På vilket sätt fungerar det inte i sådana fall? Tar jag bort .setfocus så får jag vid körning felmeddelandet: Du kommer från vb. Välkommen till access: Tack Andreas!Nerscrollade formulär
Den 14-09-2005 ställde Sven Gestner frågan:
"Mina formulär öppnas nerskrollade en bit. Hur öppnar jag frm mer vertikalskroll i oversta läget?"
Sven Gestner fick aldrig något svar på sin fråga!
Antar att det finns nåt svar i alla fall!
Nu har jag helt plötsligt och oförklarligt drabbats av samma problem med ett av mina formulär.
Jag skulle gärna sätta in VBA kod i Load-proceduren så att formuläret alltid först visas med båda skrollen i startläge (Överst och längs till vänster).
Har inte ännu hittat de rätta satserna för jobbet.
Antar att de finns. Tacksam om någon har de rätta svaren!
Letar vidare! mvh RolandSv: Nerscrollade formulär
/JohanSv:Nerscrollade formulär
Du har rätt!
jag utför nämligen (nere på sidan finns kontrollen Fackforening):
Fackforening.SetFocus
Fackforening.Text = DLookup("FFackforening", "Fackforening", "[FFacknr] = " & PersFacknr)
For att kunna utföra DLookup satsen så måste kontrollen Fackforening föregås av Fackforening.SetFocus
Dethär innebär att jag måste sätta in en textruta (Markering) högst upp i formulärets detaljsektion som jag kan sätta focus på efter DLookupsatsen
ex
Fackforening.SetFocus
Fackforening.Text = DLookup("FFackforening", "Fackforening", "[FFacknr] = " & PersFacknr)
Markering.SetFocus
Markering måste dessutom vara en textruta för att det skall gå att sätta fokus på den och den måste dessutom vara synlig.
finns det andra sätt?
mvh/ RolandSv: Nerscrollade formulär
/JohanSv:Nerscrollade formulär
körfel '2185'.:
"Det går inte att hänvisa till en egenskap eller metod för en kontroll som inte är markerad.
@Prova något av följande: Flytta markeringen till kontrollen ..... . i VBA med setfocus ....
/Roland
Skulle vara oerhört bra om jag slapp använda setfocus varje gång jag gör en DLookup eftersom varje setfocus dessutom resulterar i att bilden hoppar till.Sv: Nerscrollade formulär
Fackforening.Value= DLookup("FFackforening", "Fackforening", "[FFacknr] = " & PersFacknr)
Sv:Nerscrollade formulär
Nu slipper jag flera "setfocus" och hela systemet verkar (ger ett intryck av att vara) mycket mera stabilt.
mvh/Roland