Hej Visar du en artikel på varje sida i rapporten och vill skapa en pdf-fil per sida med artikelns namn? I sådana fall går det nog inte "utan massa meckel". En tänkbar lösning är att öppna rapporten en gång för varje artikel och skriva ut till en "pdf-skrivare". Eftersom det rör sig om 3000 artiklar är det lämpligt att fixa detta via vba (eftersom det är lite tråkigt att göra 3000 utskrifter manuellt). Hur skulle en sådan vba kod kunna se ut! Jag har gjort något liknande där jag har använt mig av en tredjepart "pdf-skrivare" och registret. HejAccess -> PDF
jag har en artikel databas med 3000 poster och i den har jag en rapport som jag skulle vilja skriva ut alla poster i databasen via min rapport till flera PDF filer där PDF filerna skall heta [ARTNR].pdf
Hur skulle man kunna lösa en sådan grejj utan massa meckel
//TorfiSv: Access -> PDF
/JohanSv:Access -> PDF
Kan inte så mkt vba men förstår och kan fixa lite med bef. kod.
Tack för hjälpen.
//TorfiSv: Access -> PDF
För att skriva ut en (i mitt fall order) åt gången öppnar jag rapporten med ett villkor.
Notera att rapporten är sparad med pdf-skrivaren som rapportens skrivare.
<code>Private Sub cmdOrdrarUtanBuntID_Click()
Dim rsttemp As New ADODB.Recordset
Dim Filnamn As String
With rsttemp
.Open "OrderUtanBuntiIdFörUtskrift_v", CurrentProject.Connection, adOpenForwardOnly, adLockOptimistic
Do While Not (.BOF Or .EOF)
'Kolla först om filen existerar.
Filnamn = "\c:\Arkiv\Order\" & !ordernr & ".pdf"
If (Dir(Filnamn) = "") Then 'Skapa fil
'Sätt värdet på filnamnet i registret.
'Detta innebär att om någon annan skriver ut samtidigt blir filnamnet felaktigt.
SaveSetting "Dane Prairie Systems", "Win2PDF", "PDFFileName", Filnamn
'Skriv ut rapporten (alltså skapa filen)
DoCmd.OpenReport "OrderUtanBuntiIdFörUtskrift_r", acNormal, , "Ordernr = " & !ordernr
'Spara buntid´t
!BuntID = !ordernr & ".pdf"
.Update
Else
'Visa ett meddelande för användaren.
MsgBox "Varning!" & vbCrLf & Filnamn & " finns redan, kontrollera filen.", vbExclamation, Filnamn
End If
.MoveNext
Loop
.Close
End With
End Sub</code>Sv:Access -> PDF
Ett sätt att skapa pdf-er är att skapa en rapport i Crystal Report och sedan exportera den till pdf-formatet (eller word eller Excel)
MVH