Kan man skapa en "spara till tabell knapp" som känner av vilka textrutor i ett formulär som är ifyllda och enbart sparar dessa till tabellerna typ ett rs som söker igenom allt? Göran! Hej Bosse, Utvecklar du en applikation i access? Ja det är frågan om access. Det låter som du för söker göra det mer komplicerat än vad det är. Jag vill inte verka otrevlig men egentligen är det skitsamma vad som står i textrutorna, om det är ordernummer, detaljer eller vad det nu kan vara. Hej Bosse, Jag har inte hunnit testa ditt förslag men det ser ut att vara precis det jag tänkt mej.. jag återkommer men du ska ändå ha ett stort Jultack :)Dynamiskt
Sv:Dynamiskt
Jo hade jag en teori om hur jag skulle skrivit koden då hade jag ju naturligtvis inte lagt in en fråga här...
Andreas
vad menar du med binda kontrollen?Sv: Dynamiskt
jag tror att du behöver beskriva ditt problem lite bättre för att få bra svar...
Vad menar du med att bara ifyllda textrutor ska sparas?Sv: Dynamiskt
Känner du till hur access fungerar med databindning?
Har du erfarenhet om programmering?
Databindning:
Du binder ditt formulär/rapport till en radkälla(rowsource) vilket kan vara en tabell eller en fråga.
Du kan därefter binda kontroller till fält ifrån radkällan.
När du navigerar mellan poster visas informationen i kontrollerna.
När du redigerar ett värde kommer bara detta värdet sparas vid uppdatering.Sv:Dynamiskt
Trodde nog bara att jag kunde binda en tabell till ett formulär? Men det kanske går att göra denna bindning över flera tabeller, frågan är bara hur jag skall få med nån typ av relation.
Jag är lite hemma på SQL och VB, men jag skulle behöva en rs snurra som kunde kolla igenom formulärets alla textrutor och känna av om det finns data skriven i någon av dessa, och spara ner till berörda tabeller.
Jag vet inte om jag kan förklara detta på något annat sätt?Sv: Dynamiskt
Vad är det för join du skall göra?
KAn du beskriva informationen. T.ex. Order och orderdetaljer. Kund och kontaktinformation osv...Sv:Dynamiskt
Jag vill inte binda formuläret till en tabell för jag vill inte ha möjligheten att bläddra fram poster som finns i tabellen från formuläret. Jag behöver jobba mot obundna kontroller, men ska jag använda VB så är den lite "kinkig" då det gäller hantering av Null-värde. Därför skulle jag innan data skall sparas kolla alla kontroller... och är det då några som är tomma så skall dessa undantas då "sparning" till tabellerna görs
Är det någon som fattar vad jag menar, på denna knapphändiga information och kan komma med något tips eller förslag så är jag oerhört tacksam.Sv: Dynamiskt
jag tror ingen vill vara otrevlig, men det är lite svårt att ge dig ett bra råd. Eftersom tråden gäller Access vill vi förstås ge dig ett råd om hur man löser ditt problem bäst med just Access och det som du fiskar efter är inte det... men för att göra dig kortsiktigt nöjd så börjar jag med det ;-)
Eftersom vi inte vet vad du har för data så antar vi att du har en tabell som heter "tblProdukter" med fälten "Produktnr" (Long), "Produktnamn" (Text) och "Pris" (Valuta). I ditt formulär har du tre textrutor med namnen "txtProduktnr", "txtProduktnamn" och "txtPris" och en knapp "cmdSpara".
<code>
Private Sub cmdSpara_Click()
Dim sSQL As String
Dim sValue As String
sSQL = "INSERT INTO tblProdukter (Produktnr, Produktnamn, Pris) VALUES ("
If IsNull(Me.txtProduktnr) Then sValue = "Null" Else sValue = Me.txtProduktnr
sSQL = sSQL & sValue & ", "
If IsNull(Me.txtProduktnamn) Then sValue = "Null" Else sValue = _
Chr$(34) & Me.txtProduktnamn & Chr$(34)
sSQL = sSQL & sValue & ", "
If IsNull(Me.txtPris) Then sValue = "Null" Else sValue = Me.txtPris
sSQL = sSQL & sValue & ") "
CurrentProject.Connection.Execute sSQL
End Sub
</code>
PS. Låt inte möjligheten att bläddra mellan poster hindra dig från att binda kontrollerna. Ange bara formulärets egenskap "Inmatning" till "Ja" så kan formuläret bara användas för att mata in nya poster. DSSv:Dynamiskt