Hur gör jag för att skriva ut senaste posten ur en tabell, skapar jag en rapport på vissa urvalda data så skriver rapporten ut alla rader i tabellen, men jag vill ju bara ha den sista inlagda...? Om jag förstått dig rätt så borde du kunna lösa det genom att lägga in en räknare i tabellen och söka på Max i det fältet. För att få en rapport med bara den sist inlagda posten måste rapportens datakälla vara en fråga som väljer ut just den posten. Det betyder att det måste finnas något fält som anger ordningen på posterna som t.ex. en räknare eller ett datum.Senaste posten
Fattar inte varför denna inte fungerar.. jag får ett felmeddelande typ -23432482124 och så är texten gulmarkerad... MEN Forms!form1!textruta1 har värdet (1234)om jag håller muspekaren över...så varför får jag felet??
Private Sub Report_Open(Cancel As Integer)
Me.tbtext = Forms!form1!textruta1
End SubSv: Senaste posten
Mvh/OlofSv: Senaste posten
Om det är så att du vill skriva ut posten direkt efter att du har lagt till den så är det ju en möjlighet att lägga en knapp i formuläret som öppnar rapporten.
Låt oss anta att din tabell heter "tblTest", primärnyckelfältet heter "ID" och rapporten heter "rptSistaPosten". Sätt datakällan för rapporten till "SELECT * FROM tblTest". Skapa en knapp i formuläret och skriv i knappens Click-händelse:
<code>
Private Sub cmdReport_Click()
DoCmd.RunCommand acCmdSaveRecord
DoCmd.OpenReport "rptSistaPosten", acViewPreview, , "ID > " & Me.ID
End Sub
</code>
Att välja poster i Report_Open är inte rätt väg att gå.