Hej Är det inte bara så att du öppnat databasen i access samtidigt som du försöker arbeta via browser? Nej, jag har till och med startat om servern bara för att se till att det inte ligger nån låsning kvar sen sist jag hade databasen öppen sist...Så det är därför jag inte förstår varför jag får det felmeddelandet! Rättigheterna blir inte ändrade av att du startar om servern - det verkar ju av ditt felmeddelande handla om det... Nej, men har vart med om det förut nån gång när man vart in och ändrat manuellt i databasen att jag har blivit tvungen att starta om servern för att få bort låsningen av databasen och jag har även gått in under 'Manage/System Tools' och kontrollerat så att det inte ligger någon låsning där, men det gör det inte heller... or you need permission to view its data Ok, jag reflekterade bara över "It is already opened exclusively by another user"... Om du kommer åt databasfilen från utforskaren så högerklicka - Egenskaper - Säkerhet - sätt fullständiga rättigheter till "tillåt" Det har jag redan gjort, men det funkar ändå inte. Jag har en "Microsoft Windows Small Business Server 2003" om det har någon betydelse för någon inställning... Hur ser då din connectionstring ut - Finns databasen på den plats du försöker öppna den från? Jag har hittat felet, det satt i DNS som jag kopplat till databasen. I min connection-string som jag använder hänvisar jag till en DNS.Problem med anslutning via ASP...
Jag har en access-databas som jag har kunnat lägga till och ändra i genom några asp-sidor. Allt ligger på en server i ett nätverk. Först fungerade allt jättebra, sen råkade jag ta bort mappningen, eller nätverksenheten på klientdatorerna. När jag sedan skulle lägga om nätverksenheten så fick jag inte inställlningarna satt fungera.
Ett av felmeddelandena som jag får är:
<code>
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] The Microsoft Jet database engine cannot open the file '(unknown)'. It is already opened exclusively by another user, or you need permission to view its data.
/spec/inc/connection.inc, line 4
</code>
Jag har ínte ändrat något i connection.inc, som alltså är filen där jag anger DNS och så vidare till dataasen. Om någon har något tips på hur jag kan få ordning på detta problem så skulle jag vara väldigt tacksam då jag har ont om tid, då jag MÅSTE få systemet att fungera innan nyår!
Tack på förhand!
// StefanSv: Problem med anslutning via ASP...
Har du satt skrivrättigheter för databasen?Sv:Problem med anslutning via ASP...
Sv: Problem med anslutning via ASP...
Sv:Problem med anslutning via ASP...
Men kan detta felmeddelandet komma upp om det har med rättigheter att göra?Sv: Problem med anslutning via ASP...
... verkar tyda på detSv:Problem med anslutning via ASP...
Men jag har kontrollerat rättigheterna i IIS och har inte hittat nått fel där som jag förstår (är inte så insatt när det gäller rättigheter så jag kan ha missat något).
Men när jag kollar i Utforskaren på egenskaperna för den mappen där alla filer ligger så kan jag inte ta bort krysset för "Read-only". Men själva databas-filen är inte inställd på "Read-only". Är det något jag behöver ändra och var kan jag ändra det på det?Sv: Problem med anslutning via ASP...
Sv:Problem med anslutning via ASP...
Sv: Problem med anslutning via ASP...
('unknown') - eller får du annat felmeddelandeSv:Problem med anslutning via ASP...
Jag hade kontrollerat att DNS:n var rätt och alla inställningar var riktiga. Men sedan så provade jag att ta bort den gamla DNS:N och lägga till en exakt lika igen och då fungerade det.
Tack Bo Jägenstedt för hjälpen!