hej! Om du ställer denna frågan undrar jag hur du tänker strukturera din databas? Ja, det är ett tidredovisningsprogram jag bygger och det kommer bli för många rader för att jag skall kunna ha alla poster i en och samma tabell. Varje månad kommer det skapas upp till 10000 rader och då blir väl svarstiderna lite väl sega i Access efter några år? Tanken är alltså att ha en tabell för varje månad. Jag har inte riktigt bevis för detta, men jag gissar att det inte är storleken på en tabell utan storleken på databasen som gör att det blir segt, du vinner alltså inte något på att dela upp det i tabeller. Möjligtvis kan du dela upp det i olika databaser. I vilket fall lovar jag dej att du kommer ångra att du delade upp det någon gång i framtiden, det kommer bli helt omöjligt att göra vettiga sammanställningar!! Du får helt enkelt testa om du får acceptabel prestanda med Access, annars får du nog byta till någon databas-server. Finns det möjlighet att ackumelera informationen? Varför inte använda MS SQL server eller MySQL? Detta skall bli en gratis programvara som skall vara enkel att installera, därför Access. Anledningen till att jag vill veta maximala antalet tabeller är att veta gränserna. Planen är att flytta ett eller två år "gamla" månadstabeller till en historik-databas, månadsvis, och skapa en ny tom tabell varje månad (ett år fram i tiden). På så sätt har man hela tiden den datamängden man behöver jobba med tillgänglig, men har historiken kvar om man skulle behöva gå tillbaka långt i tiden. Rätt eller fel, jag vet inte. Men det är min tanke. http://www.sqlite.org/ <b>Ja, det är ett tidredovisningsprogram jag bygger och det kommer bli för många rader för att jag skall kunna ha alla poster i en och samma tabell. Varje månad kommer det skapas upp till 10000 rader och då blir väl svarstiderna lite väl sega i Access efter några år? Tanken är alltså att ha en tabell för varje månad.</b> Men att filen blir stor gör svarstiderna längre? Finns det inte en begränsning hur stor en Access-fil får bli? Om jag inte flyttar äldre data kommer access-filen bli ganska stor efter några års inmatning med kanske upp till 10000 rader i månaden. <b>Men att filen blir stor gör svarstiderna längre?</b> Jag har en access-databs(-97) med över 600.000 poster och ingen märkbar svarstid om man selekterar på indexfält. Ok, tack allihopa. Nyttigt att höra andras erfarenheter, blir lättare att fatta ett beslut om hur man skall göra efter en diskussion. Maximalt antal tabeller i Access
Någon som vet hur många tabeller man kan ha i en Access 2003-databas? Antar att det finns en teknisk begränsning. Finns även begränsning hur stort minnesutrymme databasen kan ta i anspråk?
mvh
henrikSv: Maximalt antal tabeller i Access
Kommer du skapa tabeller dynamiskt?Sv:Maximalt antal tabeller i Access
Sv: Maximalt antal tabeller i Access
/JohanSv: Maximalt antal tabeller i Access
Sv:Maximalt antal tabeller i Access
Har inte stenkoll, men jag tror det ska vara helt gratis.
Använder en enda fil för databasen, kräver ingen server, är snabb i jämförelse med de flesta serverbaserade databaser.Sv: Maximalt antal tabeller i Access
Njae, använder du indexering på ett klokt sätt kan du utan problem ha miljontals rader i dina Access-tabeller... Inte så bra dock om hundra användare i sekunden kör mot en så stor Access-fil på en webbserver. Men är det så stora system du jobbar med så måste du naturligtvis köra SQL Server.
Att du delar upp det i olika tabeller tror jag inte hjälper mkt alls.Sv:Maximalt antal tabeller i Access
Ja
<b>Finns det inte en begränsning hur stor en Access-fil får bli?</b>
Se mitt första svar.
<b>Om jag inte flyttar äldre data kommer access-filen bli ganska stor efter några års inmatning med kanske upp till 10000 rader i månaden.</b>
Frågan är om det blir FÖR långsamt. Det enda är att testa att fylla en databas med så mycket uppgifter. Tänk bara på att om databasen kommer ligga på en nätverksenhet så ska du testa med det nu också, det försämrar prestandan på stora databaser rejält.
/JohanSv: Maximalt antal tabeller i Access
/MartinSv:Maximalt antal tabeller i Access
mvh
henrik