Jag har en fråga där jag (om jag förenklar det) har tre fält. Poäng, Antal och ett fält där jag multiplicerar de två första fälten (Poäng x Antal /40). Hmm... jag vet inte om du hade det enbart i testsyfte, men det är sällan en bra idé att ha "samma" data på flera ställen - ditt sista fält är ett värde som du beräknar ifrån de två andra, därför bör inte det fältet finnas med i databasen över huvud taget, det kan resultera i problem med datakonsistensen... Summera decimalvärden - konstiga resultat
Om Poäng är 6 och Antal är 1, så blir det 0,15.
Jag har 5 likadana rader som ger samma värde.
Sen vill jag summera dessa 0,15 och så jag skapar en ny fråga där jag grupperar värdena och låter frågan summera fälten med 0,15 värdena. I all normal matematik blir 5 x 0,15 = 0,75, men frågan får de till 0,5.
För att testa gjorde jag om beräkningsuttrycket i den första frågan till (PoängxAntal/4) och får då 1,5 i stället. När Access ska summera detta, räknar den rätt; 5x1,5 = 7,5.
Så man undrar - kan inte Access räkna med värden under 0?
Jag har ställt in egenskaper för alla fält till Standard och 3 decimaler, och dessutom testat andra varianter i egenskaper men till liten nytta.
Något fel gör jag, men vilket? (Jag använder Access 2003.)
Tacksam för tips!
hälsningar / Bengt C
-------------------------------
Tack för visat intresse, men jag lyckades få till det.
Med FormatTal(Poäng*Antal/40) i första frågan fick jag rätt resultat.
/Bengt CSv: Summera decimalvärden - konstiga resultat
Såg att du redan löst ditt egentliga problem med beräkningarna. =)
/Emma