Accessfråga vissar dubbla poster
Hej
har en fråga i access där jag tar svaren från flera tabeller, när jag kör frågan så lägger din in dubbla postser:
id1
id1
id2
id2
etc..
trodde jag kunde använda group by och lösa detta men, funkar inte... vad gör jag för fel..?
databasen skall användas i asp kod.
//Ulf
Svara
Sv: Accessfråga vissar dubbla poster
Tja. Jag skulle gissa på att du grupperar på för många fält eller att då delar up frågan till en underfråga du joinar mot istället.
Föresten, utan att veta hur din fråga, struktur och data ser ut är det omöjlight att ge ett svar.
Men det är ju jätte roligt att gissa. Vad får jag om jag gissar rätt? En begangnad rödrost?
Svara
Sv:Accessfråga vissar dubbla poster
Hejdär.
förstår, framför allt när du uttrycker dig som så, ingen brödrost, halväten macka, med skinka och gurka...
sql satsen ser ut som nedan och då är den tagen från access.
SELECT tbl_Order.OrderNumber, tbl_Order.OrderHeading, tbl_Order.OrderDate, tbl_kund.Foretag, tbl_PartnerUsers.Namn, tbl_OrderArea.OrderAreaText, tbl_OrderType.OrderTypeText, tbl_Status.StatusText, tbl_Status.StatusId, tbl_Order.Beskrivning, tbl_Order.OrderId
FROM (tbl_Status INNER JOIN (tbl_OrderType INNER JOIN (tbl_OrderArea INNER JOIN (tbl_kund INNER JOIN tbl_Order ON tbl_kund.Comp_Id = tbl_Order.CompId) ON tbl_OrderArea.OrderAreaId = tbl_Order.OrderArea) ON tbl_OrderType.OrderTypeId = tbl_Order.OrderType) ON tbl_Status.StatusId = tbl_Order.Status) INNER JOIN tbl_PartnerUsers ON tbl_kund.Comp_Id = tbl_PartnerUsers.KundId
GROUP BY tbl_Order.OrderNumber, tbl_Order.OrderHeading, tbl_Order.OrderDate, tbl_kund.Foretag, tbl_PartnerUsers.Namn, tbl_OrderArea.OrderAreaText, tbl_OrderType.OrderTypeText, tbl_Status.StatusText, tbl_Status.StatusId, tbl_Order.Beskrivning, tbl_Order.OrderId;
tilläggas kan väl att jag är ingen hejare på detta, men tycker det är kul. men är en quicklearner, hoppas jag.
Svara
Sv: Accessfråga vissar dubbla poster
Jag vet inte hur din datastruktur ser ut. Jag kan ursilja följande nycklar:
1. tbl_Order.CompId -> tbl_kund.Comp_Id
2. tbl_Order.OrderArea -> tbl_OrderArea.OrderAreaId
3. tbl_Order.OrderType -> tbl_OrderType.OrderTypeId
4. tbl_Order.Status -> tbl_Status.StatusId
5. tbl_kund.Comp_Id -> tbl_PartnerUsers.KundId
Jag antar att all dessa relationer är många till en:
1. En order har en kund/en kund kan ha flera ordrar.
2. En order tillhör ett område/Inom ett område kan det finnas flera ordrar.
3. En order är av en typ/Det kan finnas flera ordrar av en typ.
4. En order har en status/Flera ordrar kan ha samma status.
5. Öhh... Kundens företag kan vara en partner?
Om samtliga poster spretar ut från order. så måste det vara datafel. Nycklarna i angivna tabeller är inte unika utan dubletter förekommer eller att du glömt inkludera ett fält i joinen.
Svara