Har ett gjort Access2000 program som innehåller både databas och ett antal förmulär mm. Microsoft Date and Time Picker Control 6.0 kontrollen återfinner du i MSCOMCT2.ocx. Det verkar som denna kontroll inte är installerad på din dator. Tack för hjälpen Andreas!Date and Time Picker Control
Systemet har jag gjort under Access2003 med Access2000 format på databasen.
Försöker köra systemet på min nya bärbara dator, med ett nyinstallerat Office 2003 paket.
Vid körning av ett av formulären får jag meddelandet:
Det finns inget objekt i denna kontroll.
När jag letar vidare så visar det sig att det som saknas i bärbara datorn är kontrollen
Microsoft Date and Time Picker Control 6.0 (SP4) (Finns i den dator jag gjort systemet på).
Date and Time Picker kontrollen finns inte bland ActiveX-kontrollerna på min bärbara dator.
Finns inte med i listan ActiveX-kontroller.
På nedanstående länk finns info om hur man använder kontrollen men hur och var hittar man den och får in den så att den finns med bland de andra ActiveX-kontrollerna ?
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/shellcc/platform/commctls/datetime/datetime.asp
Tacksam för svar
mvh/HarrySv: Date and Time Picker Control
För att installera en ocx fil kan du använda regsvr32:
<info>
regsvr32 "C:\WINDOWS\system32\MSCOMCT2.OCX"
</info>
Du har då inte design möjlighet utan köra kontrollen. Sv:Date and Time Picker Control
Fungerar perfekt.
Angående designmöjligheten (även om det inte är nödvändigt i detta fall) så gick det vid försök att även lägga in en ny DTPicker kontoll i ett formulär efter körningen av regsvr32.