Jag har en tabell (Personer) som innehåller Namn och Stad. Sen har jag en annan tabell (Sökningar) som innehåller Stad. SELECT Personer.Namn, Personer.Stad AS PersonStad, Sökningar.Stad AS SökStad FROM Personer LEFT JOIN Sökningar ON Personer.Stad = Sökningar.Stad Jag har justerat det hela lite och nu vill jag ha Personer.Info istället för Personer.Stad, men annars samma ska. Problemet nu är att Personer.Info är av typen PM som tydligen inte får vara med i kopplingar? <b>Problemet nu är att Personer.Info är av typen PM som tydligen inte får vara med i kopplingar?</b> <b>Om du måste ha informationen i PM kan du skapa en nyckel istället som refererar till rätt post.</b> Den enda andledninga jag ser att ha PM fält för en stad är om du lagrar en lista med städer för varje person. Detta finns bättre lösningar till detta. Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag har ändrat lite förutsättningar och bytt ut Stad mot Info och det är Info som jag vill ha som PM. Det är bara allmän info så det kan stå i princip vad som helst där. Varför vill du då göra en join på den? Det trotsar all databas logik. Om det är en join eller inte jag vill göra har jag ingen aning om, det jag vill göra är att lista alla personer i tabellen Personer. I tabellen Sökningar ska man kunna lägga in typ "nyckelord", och jag vill ha reda på om personen ger nån matchning mot nån sökning.Kombinera två tabeller
Nu vill jag lista alla personer som finns i tabellen Personer men om personen bor i en stad som finns med i en sökning så ska informationen visas på ett sätt, annars ska den visas på ett annat sätt.
Så det räcker helt enkelt med om jag kan få fram typ True/False ifall Personer.Stad = Sökningar.Stad.
Några tips?
ThomasSv: Kombinera två tabeller
Om staden finns med i Sökningar kommer du få upp samma stad i kolumnen SökStad, annars blir den null.
/JohanSv:Kombinera två tabeller
Helt rätt, du får byta datatyp om du vill göra så. Om du måste ha informationen i PM kan du skapa en nyckel istället som refererar till rätt post.
/JohanSv:Kombinera två tabeller
Den måste vara PM. Hur gör jag för att referera en nyckel till rätt post?
Varför måste en stad vara PM? Hur ser data i dina tabeller ut? Sv:Kombinera två tabeller
ThomasSv:Kombinera två tabeller
Ellerär det inte längre ett problem?
Vad är det du vill åstakomma?Sv:Kombinera två tabeller
Exempel:
<info>
[Personer]
Namn: Andreas Hillqvist
Info: Han är duktig
---
Namn: Thomas Roman
Info: Han har problem med Access
---
Namn: SvenPon
Info: Han är gammal
[Sökningar]
Info: duktig
---
Info: problem
</info>
Om man har det där i databasen så vill jag kunna få fram:
Andreas Hillqvist, Han är duktig [träff]
Thomas Roman, Han har problem med Access [träff]
SvenPon, Han är gammal [ingen träff]
Exakt vad som ger träff från Sökningar är orelevant, bara om det ger en träff eller inte. Och eftersom Personer.Info kan vara mer än 255 tecken så måste jag väl använda PM där? Sökningar.Info behöver nog däremot inte innehålla så mycket så Text räcker bra då.
Thomas