Jag kör nu med Access-databas på en webbsajt, som innehållet 10 tabeller som kommer mer och mer fyllas med information. Jag har en Access-databas till en sajt på ca 14 000 kB med ca 10 tabeller och uppemot 20 000 poster i dem. Tjena Härligt att höra killar. En stor fördelar med SQL server är backup möjligheten. Det största problemet med Access är att köra många användare samtidigt. Webbhotellet gör daglig backup, vilket räcker. >Webbhotellet gör daglig backup, vilket räcker. Räcker dagliga backup för en webshop? Alla transaktioner sedan senaste backupen försvinner. Det är ingen webshop.när använda SQL-server?
Bekvämlighet gjorde att Access användes från utvecklingsstart då SQL-databasen endast kan nås lokalt på servern utan några MyAdmin-verktyg, eller motsv.
Filstorleken är nu 750KB och det går fantastiskt snabbt i nuläget.
När bör jag gå ifrån Access och gå mera till SQL-server istället? Sv: när använda SQL-server?
Jag kör ganska avancerade SQL-uttryck och det flyter fortfarande på snabbt.
Access klarar några hundra tusen poster bra. Det är kanske när det blir miljoner som man bör satsa på annat.
/andrecSv: när använda SQL-server?
Jag använder en Access till min arbetsplats, Den innehåller över 30 tabeller och ligger i dag på cirka 30 MB. Den är inte på något sätt långsam. Varje sida har väl minst en 6 databasöppningar och en sida tar i genomsnitt 0,3 - 0,6 sekunder för servern att köra.
Visst har den sina begränsningar med den funkar i många lägen tycker jag.
/DavidSv:när använda SQL-server?
Då är det bara att rulla tummarna med andra ord :)Sv: när använda SQL-server?
Om du kör en kritisk applikation anser jag Access är dett sämre val än SQL server.Sv: när använda SQL-server?
Det går inte att säga exakt antal eftersom det beror på många olika faktorer.
Framför allt hur länge och ofta som Jet-motorn måste låsa för skrivningar.
Generellt skulle jag aldrig rekommendera fler än 5 samtidiga användare
(vid skrivningar)
Det går att jobba runt begränsningarna med olika properties som t.ex:
"Jet OLEDB:Lock Retry"
Ta en titt på dem:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnacc2k/html/adoproperties.asp
Vi har ett gammalt arkiveringssytem med Access-DB som kan innehålla hundratusentals rader. Prestandan är utmärkt, men då är programmet också single-user/desktop.. (som Access är till för egentligen..)Sv:när använda SQL-server?
Det kommer nog bara vara en redaktör som använder publiceringsverktyget, väldigt sällan fler(två) på samma gång.Sv: när använda SQL-server?
Andreas menade nog backup:en på databasen inte på servern. Tveksamt om serverns backup fungerar på en accessdatabas som används.Sv: när använda SQL-server?
Med SQL server kan du i kritiska applikationer köra två eller flera databaser på olika servrar vilket replikera. För att inte förlora information, samt snabbt upp igen.Sv:när använda SQL-server?
Varför skulle backup-program INTE backupa .mdb-filer?