Hej Hej Jättesmart! Kom på en följdfråga. Hej på er! Koden vet jag inte hur den ser ut, men om du gör ett makro som du kan koppla till en knapp kan du använda funktionen SparaTillFil. Där anger man var man vill att filen skall sparas och i vilket format. Sen väljer man bara vilken fråga som skall sparas till Excel-format. Hej Harry! Provat och det fungerar bortsett från att det inte kommer in nåt i EXCEL. Om jag skickar objektet formulär så kommer inget över. Om jag skickar frågan så funkar inte det för det är ju ingen fråga. Finns inget som heter skicka underformulär. Hej Per! Det känns som ni försöker lösa det på ett krångligt sätt. I access/windows fortsätter fönster att vara maximerade om fönstret innan var det. Så vad vi vill göra är att återställa fönstret när vi återvänder till vårt meny formulär/switchboard.menyformulär
Jag har ett formulär som har egenskapen menyformulär. Det är mindre än datorskärmen. På formuläret finns en knapp som exekverar en fråga och visar ett datablad. Databladet hamnar BAKOM mitt menyformulär.
Om jag tar bort egenskapen menyformulär så hamnar databladet framför men i stället så täcker formuläret hela skärmen om jag lämnar det och sedan går tillbaks.
Jag kan sätta visible = false på formuläret när knappen trycks men användaren lämnar databladet med krysset och då vet jag inte hur jag ska göra visible = true.
Eller ska man sätta en fast storlek på formuläret eller ........
Tacksam för tipsSv: menyformulär
Du skulle kunna göra så att frågan som öppnas och visas som ett datablad placeras som ett underformulär på ett formulär. Dra bara dit frågan till ett formulär i designläge och spara sen. Då kan du också ta bort "krysset" på det formuläret och styra användaren till att stänga det formuläret med en knapp som du gör och placerar i ex. formulärfoten.
/ PerSv:menyformulär
Det löste en annan fråga som jag inte ens har ställt! Nämligen om man på nåt sätt kan lägga in knappar så att det blir enklare för användaren att manövrera sig.
TackSv: menyformulär
Då kan man ha en knapp i stället för att hänvisa till officelinks. SKICKA TILL EXCEL.
Hur ser koden ut för att skicka det visade resultatet till EXCEL?Sv:menyformulär
Jag har samma bekymmer som Eva avseende menyformulär med knappar.
Skillnaden är bara den att mitt menyformulär innehåller ca 10 knappar nu och kommer att bli fler i framtiden.
Vore fint om det fanns nåt alternativ till Pers lösning, eller kanske det är den bästa lösningen.
Drar mig lite för att göra om alla de formulär som ligger bakom mina knappar till underformulär.
Mvh / HarrySv:menyformulär
Sv: menyformulär
Underformulären är ju bara bra i hennes fall när hon bara hade en fråga att öppna. Om du redan har ett formulär så måste jag få fråga vad problemet är?
/ PerSv: menyformulär
Sv:menyformulär
Jag har ett Huvudformulär(inte full screen storlek) som innehåller ett antal knappar med vars hjälp användaren kan välja fram olika formulär(full screen storlek).
Problemet är att om användaren (efter att ha valt ett av de andra full screen formulären) stänger av Huvudformuläret, så visas det i full screen storlek när användaren väljer fram det på nytt.
Har inte lyckats hitta någon egenskap som skulle låsa storleken på formuläret.
Ger jag istället Huvudformuläret egenskapen menyformulär, så förändras inte dess storlek, men däremot så måste användaren (stänga av det)/ (välja fram det) eftersom det alltid annars ligger framme i förgrunden framför annat valt formulär.
Problemet är egentligen inte värre än att det går att leva med det, men går det att rätta till så är det ju bara bra.
/HarrySv: menyformulär
Detta kan man lätt göra genom:
Private Sub Form_Activate()
DoCmd.Restore
End Sub
Detta förutsätter att formuläret inte är ett menyformulära/pop up. Samt att fönstret fortfarande är öppet i bakgrunden.
Detta är sättet jag tycker det borde implementeras.