Hej! Lägg till följande i din sql-sats ( lämpligen sist i avsnittet mellan SELECT och FROM );SQL-fråga till recordsource
Jag har problem med recordsourcen till ett formulär.
Jag vill visa fältet MyName på alla poster med Criteria = True.
So far so good, men om de även har ett annat critiera uppfyllt (Criteria2=true) så vill jag att just den posten ska presenteras med fältet MyName OCH en sträng på slutet (MyName & "myString").
Hur får jag till detta i Sql-satsen för formulärets recordsource?
Jag kan förstås lägga till ett till fält i databasen där värdet av myString ligger och att detta är tomt om inte Criteria2 är uppfyllt (Och alltså alltid presentera MyName & myString).
Detta vill jag helst undvika om annan lösning finns.
Mvh,
SofiaSv: SQL-fråga till recordsource
, IIf([Kriterie1] And [Kriterie2],[Fältnamn] & 'min sträng',IIf([Kriterie1],[Fältnamn],'')) AS VisaAnpassat
Ange sedan "VisaAnpassat" som källa till din kontroll i formuläret.
Eventuellt kan du behöva förtydliga med tabellreferens till dina kriterier enligt TabellensNamn.Kriterie1
Du kan även direkt i frågefönstret skapa dig det anpassade fältet.
Öppna formulärets undrliggande fåga i frågefönstret och ange följande i ett tom fält;
VisaAnpassat: OOM([Kriterie1] OCH [Kriterie2];[Fältnamn] & 'min sträng';OOM([Kriterie1];[Fältnamn];''))
Spara/uppdatera sedan frågan och gå till baka till formuläret och ange din kontrolls källa till VisaAnpassat.