Jag har gjort ett program åt ett företag som använder sig av en accessdatabas och mysql. När programmet inte kan ansluta till mysql använda access som en lokal databas. Då uppstår ett mycket märkligt problem BARA en av deras datorer. har du kollat om båda datorerna lyckas ansluta till mysql? Syntaxen skiljer sig marginellt åt mellan mysql och access det kan vara som så att problemet ligger i din "SQL =...." samt att den ena lyckas ansluta mot mysql och den andra inte? Ansluter du till Access eller MySQL när det inträffar? Jag har fått detta meddelandet när jag stavat fel till ett antal kolumnnamn (2 i ditt fall). Kollat att det är rätt databas (med rätt innehåll)? Kanske inte fungerar med 1=0 med aktuell driver? Felet uppstår bara när jag ansluter till access. Jag har varit med om ett liknande problem ( men ändå inte) den gången berodde det på att en kolumn hade ett rent numeriskt värde som vi den gången fullöste med att döpa om kolumnen till "x123" - själva felorsaken minns jag inte Om du kör Access tror jag det att saknas en rad.VB & Access: För få parametrar... Två förväntades
runtime error 2147217904(80040e10)
[Micrsoft ODCB-Driver)
För få Parametrar, två förväntades
Fel uppstår när de klickar på spara, dvs troligen när jag exekverar frågan
rs.CursorLocation = adUseServer
SQL = "SELECT * FROM Apartment WHERE 1=0;"
rs.Open SQL, conn, adOpenStatic, adLockOptimistic
rs.AddNew
Det skumma är som sagt att felet bara inträffar på en av deras datorer, trots att de är identiska (de har precis köpt två likadana). Några tips på vilka utomstående faktorer som kan spela in, eftersom det troligen inte beror på programmet?Sv: VB & Access: För få parametrar... Två förväntades
Själv skulle jag verifiera mot vart de ansluter och utesluta att det är problemet.
/AnnSv: VB & Access: För få parametrar... Två förväntades
/JohanSv:VB & Access: För få parametrar... Två förväntades
Jag gjort en funktion som konverter de små skillnader som finns mellan mySQL och Access. Men det ändrar inget i just denna SQL-fras... för den ser väl lika dan ut för båda?
Vad det gäller fel i tabellnamn så vore det märkligt eftersom jag har installerat exakt samma program som andra datorer och det fungerar (det fungerar på min med). Har även kollat att det är samma drivrutin för Access.
Jag tror inte felet ligger i programmet (eftersom det fungerar på de andra datorerna). Finns det några inställningar utanför programmet som kan ställa till det? Förslag?
Och går det att lösa en bugg som jag inte får upp på min dator? Hur felsöker man?Sv: VB & Access: För få parametrar... Två förväntades
Sv: VB & Access: För få parametrar... Två förväntades
Efter SQL="....
set rs = New recordset
/Göran