Hej! Jag misstänker att du inte provat denna variant Om kolumnen innehåller något mer än test får du använda LIKE '%test%' Det effektivaste är ju att använda databasens funktioner för att räkna. Hej och tack för svaren. Kan du inte användaUttryck för att räkna poster med viss data
Hur skriver jag för att te x. räkna alla rader som har värdet "Test" i en viss kolumn i db?
Jag har provat:
=Antal([Status]="Test") och alla andra varianter men blir inte klok på hur man skriver!!!
Någon som vet?
/TjockeSv: Uttryck för att räkna poster med viss data
SELECT COUNT(*) AS antal FROM table WHERE status='test'Sv:Uttryck för att räkna poster med viss data
Hej Erik!
Nej, jag har inte provat den varianten då jag har kopplat rapporten till en (dynamisk)storedprocdure. Resultat från sp:n vill jag kunna bearbeta....Helst utan att använda mig av recordsetet i kodläget.
Någon som vet en bra lista på funktioner man kan använda förutom Microsofts hemsida (Hittar vad jag vill ha där).
/TJockeSv:Uttryck för att räkna poster med viss data
% motsvarar wildcardsökning så 'test%' förutsätter att ordet kommer först, men kan följas av andra tecken, och exemplet ovan att det förekommer någonstans i strängen, även som en del i andra ord. Matchar alltså allt ifrån test till testning, kliniktest och kliniktestning.
/EmmaSv: Uttryck för att räkna poster med viss data
Ifall du inte gör det så får du helt enkelt loopa igenom alla posterna och kolla varje post.Sv:Uttryck för att räkna poster med viss data
Jag tolkar era svar som om att det inte finns bra funktioner i Access/rapporter för att sortera/filtrera ut data från en mängd/recordsätt, utan att använda mig av VBA-kod i kodläget då ni föreslår att operationerna ska utföras i SQL.
Finns det någon smart lösning på det här då?
Jag kör en storedprocedure och får tillbaka ett svar/recordset. Låt oss säga att jag får tillbaka 100 poster. Av dessa 100 finns det x antal poster som har värdet 1 i kolumnen "Open".
Kan jag då på något sätt i min rapport räkna de poster(av de 100) som har värdet 1?
Följande fungerar tyvärr inte, =Antal([Open]=1), inte heller =Antal([Open]) = 1
Tack på förhand?
/TJockeSv: Uttryck för att räkna poster med viss data
=DCount("[Fält]", "Tabell", "[Fält] = 'test'")
/Bengt