Hej! Du kan komma åt andra kolumner i en combobox med column metoden. T.ex. Det löste en del utav mina problem, tack så mycket ;) "There is no spoon" Jag förstår hur du menar, det var precis som jag misstänkte, men hur skriver jag detta i min VBA kod för access? Du behöver inte skriva någon VBA kod. Du uppdaterar frågan som formukläret är bundet till och binder din kontroll till den beräknade kolumnen. Tack så mycket för din hjälp! Kalkylerande fält som måste hämta information från en tabell...
Första gången och ny på detta forum, och självklart har jag en fråga som jag inte lyckas lista ut själv utan behöver er hjälp...
Jag har ett formulär där man skriver in ett Kit (product), inköpspris, valuta (combobox) och listpris (till kund). Mitt problem är nu att jag vill ha ett kontrollfält efter dessa som varnar om man räkat skriva listpriset lägre än inköpspriset!!! Gud bevare mig om man köper något och sedan säljer det direkt med minus...
Tabellerna som jag använder ser ut som följer:
Kit: ID
Name
PurchasePrize
CurrencyID
ListPrice
Currency: ID (Är kopplat till Kit:CurrencyID)
Name
Currency
Increase
Jag vill alltså: Ta Kit inköpspris * valuta värde * valuta ökning, jämföra detta med listpris, och typ text boxen skall säga "Nu loosar du pengar!!!" om det uträknade priset är lägre än listpriset.
Jag har försökt länge och väl men problemet ligger i att valutan är en combobox och därför får jag bara ID-värdet istället för de andra värdena.
Tack på förhand...Sv: Kalkylerande fält som måste hämta information från en tabell...
X = MinComboBox.column(1)
Index börjar på 0
Sv: Kalkylerande fält som måste hämta information från en tabell...
Nu till nästa problem...
Formuläret är uppbyggt som en tabell, men av någon anledning så är det bara den senaste uppdaterade som visas i ALLA dessa textrutor...
Tex.
1 Namn ComboCurrency Listprice (Uträkning för post nr 1)
2 Namn ComboCurrency Listprice (Uträkning för post nr 1)
3 Namn ComboCurrency Listprice (Uträkning för post nr 1)
4 Namn ComboCurrency Listprice (Uträkning för post nr 1)
5 Namn ComboCurrency Listprice (Uträkning för post nr 1)
Antalet kan variera men principen blir denna...
Kod i händelseproceduren efter uppdatering:
Private Sub Text40_AfterUpdate()
Me.Text40 = [PurchasePrize] * DLookup("Currency", "Currency", "ID=[Combo Currency]") * (1 + DLookup("Increase", "Currency", "ID=[Combo Currency]"))
End Sub
Mvh AndersSv:Kalkylerande fält som måste hämta information från en tabell...
Även om du ser kontroller för varje rad finns bara en.
I datakällan joina med Currency tabellen och skriv in ett uttryck istället;
SELECT ..., Kit.PurchasePrize * [Currency].[Currency] * (1 + [Currency].Increase) AS CalcPrice
FROM Kit LEFT JOIN [Currency] ON Kit.CurrencyID = Currency.ID
Sv:Kalkylerande fält som måste hämta information från en tabell...
Jag har löst det.