Hej, jag är ny när det gäller Access. Jag har lyckats skapa ett nytt record via en knapp i ett formulär som anropar ett makro som anropar en append-query. Nu vill jag fortsätta jobba med samma record och undrar hur jag får tag på det nya ID:t (primary key) som är ett autonumber. HejFå tag på ID:t på nytt record
Min tabell där jag skapat ett nytt record heter Personer och jag vill i nästa steg skapa nya records i tabellen Telefonnummer och koppla dessa till den nya personen. Kan man rent av göra detta i samma formulär? (En person ska kunna ha flera nummer.)
Mycket tacksam för svar.Sv: Få tag på ID:t på nytt record
Egentligen behöver du inte "bry dig om" vilket ID den nya posten fick.
Om du har ex. ett formulär med personuppgifterna och på samma formulär också har ett underformulär för alla telefonnummer, kan du mha en koppling via personens ID-nummer, lägga till telefonnummer i underformuläret och Access sköter då automatiskt om att det blir rätt ID-nummer i den relaterade undertabellen.
Exempel:
Person-tabellen: ID_person, Namn, Adress osv...
Telefonnr-tabellen: ID_tfn, Person_id, Telefonnr, TelefonTyp osv...
Om du kopplar underformuläret till huvudformuläret genom fälten ID_person - Person_id så blir automatiskt alla värden i fältet Persson_id satta till värdet i fältet ID_person.
Hoppas du hänger med på min förklaring.
Mvh
/ Per