Hej! Några kompletterande frågor: Ja, ett formulär vore väl smidigt? Jag frågade om du ville ha det här i ett formulär eftersom du skrev "Jag har ett litet problem med en tabell / ett formulär." Tabell / formulär är alltså Formulär! Okej! Tack för svaret! Hej Mycket tacksam för dina svar! Hej Okej låter fint! skillnad på "forumlär" och "formulärnamnet" är? förmulärnamnet förstår jag va jag ska fylla i, men vad ska sitta i "forumlär" platsen? :P Hej! Tack! Hej igen ah! det verkar lösa de! Vad det beror på är ju svårt att svara på utan att se själva databasen. <b>"*[Formulär]![Inmatning]![SokRuta]*" </b> Men, triggas frågan att uppdatera sig när man kör makrot, Det är inte bara formuläret som uppdateras? Det är också humor att man kan rätta någon utan att själv ha rätt. ;) Hallå igen! Hej igen! Har du ställt in underformuläret att visa posterna Kontinuerligt alt. Datablad, istället för En i taget? Den stod redan som datablad. ingen förändring skedde när jag ändrade emellan de olika alternativen. känns som denna behövs bumpa! :) Kan du beskriva mer exakt hur du har skrivit. Skicka upp en Accessfil där du visar hu du gör. Så kan vi se vad du gör fel. Kan tyvärr ej skicka den just nu då jag ej har tillgång till den. Att skicka upp databasen är nog det bästa. Som proffesionell access programerare har jag gjort ett litet exempel: Hej igen! Hej men, raderna var ett exempel jag tog ur databasen, den andra texten var bara ett exempel för forumet. Om du inte skickar databasen så måste man ha exakta detaljer för att kunna hjälpa dig i det läge du kommit till. Per: Andreas! Jag får också fel på Access-basen när jag öppnat den och klickar på Search. Access kraschar! Ingen felkod utan Access avslutas bara. Tyvärr. Grabbar!access: filtrera?
Jag har ett litet problem med en tabell / ett formulär.
Jag vill ha ett user interface som funkar på följande sätt:
En användare skriver in ett artnum tex "db302" då vill jag att den ska filtrera bort alla andra rader i tabellen som inte har detta numret i någon kolumn & sedan visa detta i en i tabellform. Det kan vara flera rader som ska visas!
Hoppas ni förstår min fråga!
MVH
Daniel SvenssonSv: access: filtrera?
- Vill du göra detta i ett formulär?
- Du skriver "inte har detta numret i någon kolumn". Menar du att artnum kan finnas i fler än en kolumn? Varför i så fall?
Mvh
/ PerSv:access: filtrera?
Ja numret kan finnas i fler än en rad. Det är det själva funktionen ska vara, att visa alla rader som innehåller detta nummer!Sv: access: filtrera?
Min andra fråga rörde om du verkligen har värdet för artnum i flera <b>kolumner</b>, inte i rader, så långt var jag med och förstod vad du ville göra.
Principen är annars att ha ett formulär, med ett underformulär, och i underformuläret basera det som visas på en fråga som filtrerar på värdet i fältet i ditt huvudformulär. När sen användaren skrivit klart i 'filterfältet' kan du bara köra en Requery på underformuläret.
Nu ska vi se om jag har fattat det hela rätt, är lite trött ikväll!
Jag ska alltså ha ett formulär där jag har en textruta? sen skriver användaren in sin text, trycker på en knapp, frågan kör igång å filtrerar, sedan öppnas ett formulär med en tabell som visar frågan? (hoppas jag inte rörde ihop det för mycket)
Men hur gör man rent praktiskt med "knappen" som ska köra igång processen från userinput till färdiga tabellen i underformuläret?
Tack för alla dina svar!
MVH
Mitt spår är att du hela tiden är på samma formulär, inte öppnar/stänger någonting.
På formuläret lägger du in ett underformulär.
Frågan som du baserar underformuläret på skall filtrera på det värde du har i en textruta på formuläret, dvs din 'sökruta'.
När användaren skrivit in något där får han/hon klicka på en Sök-knapp, som i sin tur uppdaterar det som visas i underformuläret.
Detta gör man enklast genom att koppla knappen till att köra ett makro där Instruktionen är "KörKommando" och Kommandot "Uppdatera". Då uppdateras formuläret och underformuläret visar det man 'söker'.
Hur frågan som underformuläret skall baseras på utformas är ju sen upp till vad du vill söka efter... vilka villkor du har på vilka kolumner osv.
Hoppas det blev något klarare nu.
Mvh
Jag är relativt ny i att använda mig utav frågor som "ändras" så jag behöver lite lots :)
det stora frågetecknet är hur jag får frågan att använda sig utav textrutan där användaren skriver in numret.
och hur man får den att just visa alla rader som har en kolumn med detta numret i sig.
Kan du hjälpa mig med dessa funktioner?
Mycket tacksam för all hjälp!
MVH
Som ett villkor på den aktuella kolumnen i frågan (som är underlag till underformuläret) skriver du ex. "=[Formulär]![Formulärnamnet]![SökrutansNamn]" (utan "").
Om värdet skall vara exakt som sökrutans värde skriver man "=", om värdet skall finnas i kolumnens värden skriver man ex. ... "SOM *[Formulär]![Formulärnamnet]![SökrutansNamn]*".
Om man vill att den ska söka på flera kolumner i en rad, är de bara till att sätta samma villkor i alla kolumnerna man vill ha med då? Eller hur fake:ar man en sån sak? ;)
Mycket tacksam för din hjälp!!
ändring/tillägg**********************
Hallå!
Jag tog mig friheten att leka lite själv ;) använde då detta villkor:
[form]![form]![text8]
när jag då öppnar frågan så frågar den efter numret. jag skirver in de & de funkar kanon!
Problemet är att när jag öppnar forumuläret som har ett underformlär som baserar sig på frågan så frågar den efter numret igen i en egen ruta. och när jag fyller i de så blir hela formuläret tomt.
Hur kan det komma sig?
MVH
Kolla på lösningen som jag gjorde... Den kanske hjälper dig.
Ligger på forumet access :"Sök funktion i access"
Både ? för att söka efter enskilt tecken samt * för att söka efter flera tecken funkar.
Mvh AndersSv:access: filtrera?
Men Per´s verkar funka kanon. förutom att jag inte får formuläret att funka. iom parameterfelet jag nämde ovan!
Hoppas han kan hjälpa mig snarast med det med!
MVH
DanielSv: access: filtrera?
"Okej låter fint! skillnad på "forumlär" och "formulärnamnet" är? förmulärnamnet förstår jag va jag ska fylla i, men vad ska sitta i "forumlär" platsen? :P"
Om ditt formulär heter Inmatning och sökrutans namn är SokRuta, skall du skriva
=[Formulär]![Inmatning]![SokRuta]
...förutsatt att du vill att det man skriver i sökrutan skall vara lika med det som finns i fältet du gör urvalet på.
Om du vill att det fält du söker i skall innehålla värdet i sökrutan skriver du
som "*[Formulär]![Inmatning]![SokRuta]*"
"Om man vill att den ska söka på flera kolumner i en rad, är de bara till att sätta samma villkor i alla kolumnerna man vill ha med då? Eller hur fake:ar man en sån sak? ;)"
För att ha samma villkor på flera kolumner så får du i frågedesignläget skriva samma villkor på flera rader, i olika kolumner naturligtvis. Skriver du dem på samma rad blir det ju ett OCH-villkor.
Mvh
Men jag kan inte få formuläret att uppdatera sig när man klickar på knappen. Jag har kopplat knappen till att köra ett makro som kör kommandot "uppdatera"
*tillägg*
underformuläret visar ingenting vad jag än gör :SSv: access: filtrera?
Du får ta min hjälp som en vägledning, inte en exakt lösning.
Det är humor. Jag tror det är få poster som innehåller strängen "[Formulär]![Inmatning]![SokRuta]". Detta skulle förklara varför sökningarna inte visar resultat.
En korekt lösning skulle se ut så här:
"*" & [Formulär]![Inmatning]![SokRuta] & "*"
Jag tror det bara var ett slarfel. Så jag håller inte det mot dig Per. ;o)
Sv: access: filtrera?
Den visar ju trots allt ingenting i underformuläret? Empty:P
MVH
Det skall stå, för att fungera...
<code>
SOM "*" & [Formulär]![Inmatning]![SokRuta] & "*"
</code>
Och ja, det är hela formuläret som uppdateras, inklusive underformuläret, och därigenom frågan som det baseras på.
Nu när jag ändrade till forumets senaste villkor, så när jag öppnar formuläret så kommer endast en rad (den raden med rubrikerna som ska bort ;)) Jag testade att skriva in ett nummer i sökrutan & tryckte på makroknappen då uppdateras mycket riktigt formuläret.
_Men_
Underformuläret blir tomt :(
How can it be? borde inte underformuläret visa hela frågan ifrån början å inte bara första raden?
*ändring*
Jag har kommit fram till att den bara söker första raden i tabellen
Tack snälla, för all hjälp!Sv:access: filtrera?
Någon som har nån idé om varför den bara verkar söka i första raden? allt jag söker på som finns med i första raden visar den. men inte nåt som finns i raderna under :S
Tacksam för hjälp
MVH
Den har på nåt vist hängt upp sig på att bara använda sig utav första raden :(
***Uppdatering***
Jag kontrollerade datakällan för underformuläret.
Där står de "select distinctrow" de låter ju lite som om den låser sig på en rad? stämmer det?
provade att ändra till select all men de blev samma grejjSv: access: filtrera?
Ingen som kan känna till lösningen till problemet?Sv:access: filtrera?
Ge exempel på hur de olika raderna ser ut och det EXAKTA villkor du ställer.
Alltså vilka kolumner (fält) har du och hur skriver du villkoret/villkoren.
Jag är säker på att det går att lösa bara man ser databasen.
Du kan inte länka till en skärmdump du kan placera på någon webbsida om du har någon?
Sv: access: filtrera?
Men såhär har jag gjort:
1. Importerat en tabell ifrån Excel.
2. Skapat ett formulär som innehåller:
En textruta, med en knapp som kör ett makro, som kör kommandot "Uppdatera"
Ett underformulär kopplat till frågan.
3. En fråga som tar upp vissa rader ur tabellen jag nämde innan. Och i kolumn 13 har jag skrivit detta som villkor:
SOM "*" & [formulär]![qwerty]![text4] & "*"
Det som händer när man öppnar formuläret är att den enbart visar första raden ur frågan/tabellen.
Och när man söker efter nåt via rutan så visar den ingenting om du inte skriver nåt som finns i fält 13 i första raden i tabellen.
Alltså har den på nåt sätt hängt upp sig på första raden!
Kanske saker å ting klarnar nu, annars skickar jag upp databasen!
MVH
DanielSv:access: filtrera?
Annars kan du väl ange vad du har på raderna i tabellen resp. vad du skriver i sökrutan när du söker?
Ex.
Rad 1, Kolumn 13: aaa
Rad 2, Kolumn 13: bbb
Rad 3, Kolumn 13: ab
Om du då skriver i sökrutan: a
...skall du se rad 1 & 3...
Om du inte vill ladda upp filen kan du skicka filen direkt till mailadressen du hittar på min profil.
Programarkivet:Access: AutosökboxSv: access: filtrera?
Tack för att du tog dig tid att göra ett exempel. Men det verkar som om du har unika nummer för allt? Grundfunktionen i databasen är att den ska visa alla rader vars kolumn 13 (tex) innehåller en viss text "db9089" (tex) Men din kanske funkar så?
Jag kunde inte använda ditt exempel eftersom jag tyvärr bara sitter på access 97 :P
---------------Per:
Rad 1: VW014H
Rad 2: AU013H
Rad 3: VW014H
Rad 4: AU013H
Där är ett litet exempel på vad den kan innehålla
MVH
Daniel SvenssonSv:access: filtrera?
Nu får du förtydliga lite mer:
Om du har dessa rader i databasen kan du väl inte få träff på någonting om du skriver "db9089"?
Men vad händer om du skriver bara "a"?
Skriv det exakta villkoret du har i frågan så vi får se, annars skicka filen!
/ PerSv: access: filtrera?
=)Sv:access: filtrera?
Alltså, vad står på raderna (det du visat), vad skriver du i sökrutan och vad händer då, resp. det exakta villkoret i frågan.
Och återigen, vad händer om du med dina givna exempel, om du skriver bara ett "a" i sökrutan???
När jag skriver a, visas enbart första raden också, för i fält13 i rad 1 så finns a med!
Andreas:
Tack för att du tog tid att uppdatera till 97, men jag får ett syntax-fel på den, kan tyvärr inte skriva vad den bråkar om, då jag ej har den framför mig för tillfället!
MVH
Daniel SvenssonSv:access: filtrera?
Daniel!
Enligt ditt ex. med 4 rader...
Rad 1: VW014H
Rad 2: AU013H
Rad 3: VW014H
Rad 4: AU013H
Menar du då att "När jag skriver a, visas enbart första raden också, för i fält13 i rad 1 så finns a med!"
På rad 1 står det väl VW014H ???
Du borde ju få rad 2 och 4.
Dags för dig att skicka upp filen om vi skall kunna lösa det här sega problemet, och det vill vi ju? Eller hur?
Det är löst!
Det var jag som hade klantat mig när jag skapade underformuläret.
Jag fick upp rutan där man ska definera vilka fält som länkar underformuläret till huvudformuläret, jag valde att den skulle definera de själv, de skulle jag inte gjort!
Provade att göra om underformuläret och valde "inga länkar", så funkar det klockrent!
Tack snälla alla, för all hjälp!
MVH
Daniel Svensson