Hej! Hej Osäker på om access tillåter ? och * som wildcards, däremot tror jag att de tillåter %. Vill du tillåta andra tecken, måste du göra en replace på dem innan sökningen görs mot databasen och ersätta med rätt wildcards. Jag lyckades med era små tips och lite kluriga saker... som egentligen inte var så svåra.Sök funktion i access
Det borde gå att göra en sökfunktion som användaren kan använda och skriva in vad den/de söker efter. Jag skulle vilja använda en utav de två nedanstående lösningarna, men hur gör man???
1. En liten textruta som användaren skriver in sin text i och kan även använda "?" och "*" i frågan. Svaret vill jag skall visas i en listruta.
2. Typ en liten knapp som gör att man får upp en dialogruta som ger samma resultat som om till en listruta.
Att tänka på i mitt problem är att det skall sökas efter artikelnummer som ser ut som ex. L2KAC2.
PS. Detta är ungefär samma problem som frågan ett par rader ner
2006-03-14 09:52 access: filtrera? Daniel Svensson
så jag hoppas att någon har ett bra svar till oss båda...
DS.Sv: Sök funktion i access
Kolla in mitt svar på frågan "access: filtrera?" och se om du kan få ut något av det.
Mvh
/ PerSv: Sök funktion i access
/EmmaSv: Sök funktion i access
1. Skapade textrutan till namn "Text_Search" OBS det är viktigt med att rätt namn står på rätt ställe.
2. Skapade en fråga "Sales search text query"
PARAMETERS Text_Search Text ( 255 ); Här är viktigt att det är samma namn som ovan!
SELECT *
FROM Kit
WHERE [Name] LIKE Text_Search;
2. Skapade en List Box, List_Search_Text.
ROW SOURCE TYPE : Table/Query
ROW SOURCE : Sales search text query Frågan ovan...
2. Skapade en knapp med händeleseproceduren
Private Sub Search_Button_Click()
List_Search_Text.Requery Uppdatera listrutan...!!!
End Sub
KLART!!!
Hoppas att någon mer har nytta av detta...