Hej Det är kanske inte så dumt, men då funkar ju inte min knapp "Lägg till ny post". Hmm, lite klurigare, du kanske kan sätta egenskapen "Tillåt tillägg" till ja när du trycker på lägg till post knappen? Det är ett bra förslag, har du någon aning om VBA-koden för detta? Jag har bara testat lite snabbt, men detta verkar fungera. Suveränt, Johan Jag vet inte riktigt vad MS har tänkt att man ska använda nu för tiden, i hjälpfilen är all sådan information borta. Det kanske finns på msdn.microsoft.com? Jag brukar använda hjälpen till Access 95, den är riktigt bra och innehåller det mesta. Jag vet inte när de ändrade till den nya versionen av dokumentation, det kan hända att det finns med i någon nyare version också.Ny post
När man lägger till en knapp för att bläddra till nästa post i ett formulär och kommer till sista så kommer man till en ny post.
Jag vill inte att man ska komma till en ny post. Någon som vet?
<code> DoCmd.GoToRecord , , acNext </code>Sv:Ny post
Jag vill alltså endast tillåta användaren lägga till en ny post via knappen "Lägg till ny post".
Mvh
JörgenSv: Ny post
/JohanSv:Ny post
Med en sådan kod så tror jag att jag kan lösa problemet.
/JörgenSv: Ny post
<code>
Private Sub Form_AfterInsert()
Me.AllowAdditions = False
End Sub
Private Sub Kommandoknapp1_Click()
On Error GoTo Err_Kommandoknapp1_Click
Me.AllowAdditions = True
DoCmd.GoToRecord , , acNewRec
Exit_Kommandoknapp1_Click:
Exit Sub
Err_Kommandoknapp1_Click:
MsgBox Err.Description
Resume Exit_Kommandoknapp1_Click
End Sub
</code>
/JohanSv:Ny post
Det funkar perfekt...
Måste bara fråga, hur hittar man alla VBA-koder som finns?
Finns det någon lista på detta? Eller kanske en bok?
Efter du hade givit mig koden så sökte jag i hjälpen på "tillåt tillägg" men det gör ju ingen glad för det står ju bara hur man sätter in "tillåt tillägg" i formuläret.
Är väldigt tacksam för tips...
Mvh
JörgenSv: Ny post
/Johan