Hej!Fråga på en fråga
Jag har fråga angående en icke primärnyckel.
Fråga Ett:
SELECT Kit.ID, Kit.Name, Kit.SEK, Kit.SalesDiscount, Kit.SalesAnnualTest, Kit.SalesNoOfReruns, Kit.SalesControlsPerYear, Kit.IsOffered, Kit.PurchasePrize, Kit.MachineId,
Currency.Currency, Currency.ShippingCost, Parameter.ParameterMaxDiscount, Parameter.Adjusters, Parameter.MinMargin, Parameter.Name, Machine.Name, [Kit Size].KitSize,
Kit.PurchasePrize*Currency.currency*(1+Currency.ShippingCost) AS KitZeroMargin,
Kit.Sek*(1-Kit.SalesDiscount) AS KitOfferedPrize,
(KitOfferedPrize-KitZeroMargin)/KitZeroMargin AS MarginSales, Kit.SalesAnnualTest+Kit.SalesControlsPerYear+Kit.SalesNoOfReruns*Kit.SalesAnnualTest+Parameter.Adjusters AS TotalTests,
KitOfferedPrize/[Kit Size].kitSize AS PricePerPatientExlCons
FROM (((Kit LEFT JOIN [Currency] ON Kit.CurrencyId=Currency.ID) LEFT JOIN Parameter ON Kit.ParameterId=Parameter.ID) LEFT JOIN
Machine ON Kit.MachineID=Machine.ID) LEFT JOIN [Kit Size] ON Kit.SizeId=[Kit Size].ID
WHERE Kit.IsOffered=True;
tabell Consumables:
ID
Name
ParameterID
MachineId
SizeId
PurchasePrice
CurrencyId
ListPrice
SalesDiscount
AutoCount
Nu vill jag:
Till varje Kit som är offererat i fråga ett vill jag ha ut ett totalpris per test inclusive consumables.
Som ni ser i fråga ett tillhör varje kit en maskin. Varje maskin har sin förbrukningsvaror. Till varje kit PricePerPatientExlCons skall adderas priset för ett par consumables. Varje consumable tillhör också en maskin samt att den har en pameter som heter AutoCount. Så om consumable tillhör samma maskin och AutoCount är true skall jag få ett totalt pris.
Hur skapar jag en koppling mellan frågan och Consumables när primärnyckeln är ID och jag vill sortera ut de som tillhör samma Maskin som kit'et och har AutoCount samt addera ihop dessa?