Har en liten funktion för att enkelt kunna hänta data från en databas: Tack I gammal jet 39 sekunder, det måste vara ett av de snabbaste svaren? :) (Fast jag vet att Henrik Malmberg hade ett svar någonstans under 1 minut för några år sedan också...)Funkar inte SELECT LIKE med OleDbConnection i VB.NET?
<code>
Public Function SQLmedRetur2(ByVal anslutningssträng As String, ByVal SQLSträng As String) As SQLRetur
Using connection As New System.Data.OleDb.OleDbConnection(anslutningssträng)
Dim command As New System.Data.OleDb.OleDbCommand(SQLSträng, connection)
connection.Open()
Dim reader As System.Data.OleDb.OleDbDataReader = command.ExecuteReader()
While reader.Read()
Console.WriteLine(reader(0).ToString())
End While
reader.Close()
End Using
End Function
</code>
(Ja, den är inte komplett än, men det är tänkt att den skall returnera alla resultaten i olika variabler i en struktur som jag kallar SQLRetur.)
Den funkar finfint med t.ex. <code>SELECT * FROM tabell</code>, men när jag försöker mig på en <code>SELECT * FROM tabell WHERE namn LIKE 'east*'</code> så får jag inget resultat...
Någon som kan förklara det för mig, eller finns det något annat sätt att skriva samma fråga i SQL?Sv:Funkar inte SELECT LIKE med OleDbConnection i VB.NET?
Hjärnsläpp, men jag inbillade mig att % stod för en bokstav och * för en eller flera tecken.
Men det är väl % som står för en eller flera teckan och ! eller nått som står för ett tecken...
Tack i alla fall för snabb hjälpSv: Funkar inte SELECT LIKE med OleDbConnection i VB.NET?
* - Noll till flera tecken
? - Ett tecken
OLEDB
% - Noll till flera tecken
_ - Ett teckenSv:Funkar inte SELECT LIKE med OleDbConnection i VB.NET?