Hallå Skapa en relation mellan tabellerna och ange att poster skall tas bort i den andra tabellen när poster tas bort i den första. Ja det lät ju tämligen enkelt. Skall prova det...skriver igen. Hej Martin och alla andra Har du angivit prmärnycklar i tabellerna? Använder du räknare? I tabellen som innehåller beställningar har jag Matid som en Int och i Mat-tabellen så har jag den som primärnyckel och som en räknare.Råd/tips vid DELETE-statement
Behöver lite tips på det smartaste/enklaste sätt när det gäller att köra en DELETE.
Det hela gäller två tabbeller som har relation med varann. Den ena tallen innehåller beställningar och den andra MatListor/vecka. De båda är kopplade via MatIdsom är en räknare i Mat-tabellen. Jag vill att Beställningar skall ha historik på tre månader ( har en kollomn med datum ). Även Matlistorna skall ha historik på tre månader.
Vet inte hur jag åp smidigate sätt lösa d et här. Känns som om det räcker att kolla ena tabellen och sedan radera den andra med det MatId:et man har?? Svårt att förklara det hela känner jag men jag vill helt enkelt radera poster ur två tabeller...hoppas ni förstår vad jag är ute efter.
Om inte så fårga så ska jag försöka förklara mera.
// Mvh MESv: Råd/tips vid DELETE-statement
(I Access: Verktyg/Relationer - koppla ihop matid i båda tabellerna - ange "referensintegritet" & "Ta bort poster i relaterade tabeller")Sv:Råd/tips vid DELETE-statement
Tack för snabbt svar..=)
// Mvh ThomasSv: Råd/tips vid DELETE-statement
Trodde att det hela skulle bli enklet men ack vad jag bedrog mig. Får det inte att funka fast jag gör en relation mellan de två tabeller det gäller och väljer "Referensinegritet" samt "Ta bort poster i relaterade tabeller". Jag har en lite teori och det är att den tabell som får DELET mot sig har bara matidet som en koppling till Mat-tabellen..alltså inte Primary Key som den är just i Mat-tabellen. Skulle det vara tvärt om dvs att man skulle ha kört DELETE mot Mat-tabellen och sen markerat "Referensinegritet" samt "Ta bort poster i relaterade tabeller" i rellationen så kanske det funkar..?! Är jag ute å cyklar??
Anledningen till att jag kör DELETE mot Bestallningar-tabellen är att jag kom på en rätt enkel funktion vars uppgift är att ha historik på beställningar och som kollar på datum som jag har i samma tabell.
Som sagt alla tips är välkommna...=)
// ME Sv:Råd/tips vid DELETE-statement
Sv: Råd/tips vid DELETE-statement
// Thomas