Jag har en mycket snygg fråga om jag får säga det själv (den löser iallafall mitt problem) Testa att öppna och redigera frågan i Access, då syns det ganska bra hur man arbetar med "korsfrågor". Jag har testat men hittar ingenting om vad som kan vara fel. Jag hittade 25-ÖRINGEN som numera har ramlat ända ner till stortån...!!!SQL fråga TRANSFORM
TRANSFORM Sum(([Kit].[PurchasePrice]*[Currency Purchase].[currency]*(1+[Currency Purchase].[Shippingcost])*(1+[Intercompany Pricing Per Parameter].[IntercompanyAddOn]))/[Currency Intercompany].[Currency]) AS CountryPurchasePrice
SELECT [Kit].[Name]
FROM (((Kit LEFT JOIN [Currency Purchase] ON [Kit].[CurrencyPurchaseId]=[Currency Purchase].[ID])
LEFT JOIN KitParameter ON [Kit].[ParameterID]=[KitParameter].[ID])
LEFT JOIN [Intercompany Pricing Per Parameter] ON [KitParameter].[ID]=[Intercompany Pricing Per Parameter].[ParameterID])
LEFT JOIN [Currency Intercompany] ON [Intercompany Pricing Per Parameter].[CurrencyIntercompany]=[Currency Intercompany].[ID]
GROUP BY [Kit].[Name]
PIVOT [Currency Intercompany].[Country];
Nu vill jag ha med lite mer information i denna fråga men då protesterar datorn...
TRANSFORM Sum(([Kit].[PurchasePrice]*[Currency Purchase].[currency]*(1+[Currency Purchase].[Shippingcost])*(1+[Intercompany Pricing Per Parameter].[IntercompanyAddOn]))/[Currency Intercompany].[Currency]) AS CountryPurchasePrice
SELECT [Kit].[Name] KitParameter.Name
FROM (((Kit LEFT JOIN [Currency Purchase] ON [Kit].[CurrencyPurchaseId]=[Currency Purchase].[ID])
LEFT JOIN KitParameter ON [Kit].[ParameterID]=[KitParameter].[ID])
LEFT JOIN [Intercompany Pricing Per Parameter] ON [KitParameter].[ID]=[Intercompany Pricing Per Parameter].[ParameterID])
LEFT JOIN [Currency Intercompany] ON [Intercompany Pricing Per Parameter].[CurrencyIntercompany]=[Currency Intercompany].[ID]
GROUP BY [Kit].[Name]
ORDER BY KitParameter.Name
PIVOT [Currency Intercompany].[Country];
När jag lägger in
SELECT [Kit].[Name] KitParameter.Name
och/eller
ORDER BY KitParameter.Name
så säger den "Du försökte köra en fråga med en mängdfunktion som inte innehöll det angivna uttrycket 'KitParameter.Name'" men jag har ju joinat Kitparameter, och om jag tar bort Kitparameter.name från SELECT satsen och vill ORDER BY KitParameter.ID så säger den samma sak.
Ngn som hittar felet?
Mvh Anders
Sv: SQL fråga TRANSFORM
/JohanSv:SQL fråga TRANSFORM
Jag vill att svaret (Kit.Name) Grupperas på Parameter namnet och att parameternamnet finns med i svaret... mina enda krav vilket jag inte tycker borde vara svårt.
Mvh AndersSv: SQL fråga TRANSFORM
Om man tog med Kitparameter.name i både SELECT och GROUP BY så funkade det!!!
Mvh Anders