jag har en tabell med Namn Poäng nu vill jag med hjälp av SQL visa plasering.Alltså skapa en ALIAS som visa plaseringen. Det finns inget bra sätt att göra det på med SQL, så det bästa är om du löser det i din presentation. Om du ändå vill göra det borde det bli såhär: vad skall A.Poäng vara för något? lokadant med ORDER BY Poäng A DESC Som Henrik redan påpekat så hade jag råkat flytta på A. A är ett alias för tabellen "tabell". Eftersom jag använder samma tabell i subfrågan måste jag sätta ett alias på tabellen i "grundfrågan" för att kunna referera till den i subqueryn. Om jag i subqueryn enbart skrivit "WHERE Poäng <= Poäng" fattar den inte att det sista "Poäng" refererar till den yttre frågan. Om det varit olika tabeller hade det inte behövts... Frågan är om någon fattar något av detta!? :) Då har du nog skrivit annorlunda än exemplet... Om du har en tabell med namnet "tabell" med fälten "Namn" och "Poäng" fungerar det (jag har testat). Tyvärr var det fel så att den med minst poäng fick bästa placering (har bytt < mot >):Visa plasering med SQL
Tex Tabell
Jaokim 100
Jan 90
Sven-Åke 101
efter SQL
1 Sven-Åke 101
2 Joakim 100
3 Jan 90Sv: Visa plasering med SQL
SELECT (SELECT COUNT(0) FROM tabell WHERE Poäng <= A.Poäng) AS Placering, Namn, Poäng FROM tabell ORDER BY Poäng A DESC
Om flera har samma poäng kommer alla få den sämsta placeringen...
/Johan
Sv:Visa plasering med SQL
Alltså vad är A ditt exempel?Sv: Visa plasering med SQL
/JohanSv: Visa plasering med SQL
SELECT (SELECT COUNT(0) FROM tabell WHERE Poäng >= A.Poäng) AS Placering, Namn, Poäng FROM tabell A ORDER BY Poäng DESC
/Johan