Hej! Hej!NULL-värde i SQL fråga
Ibland händer det att vissa värden är NULL och då går det inte att räkna med dessa pga detta, exempelvis om [Report Summary Machine].[OfferedPriceYear1] är NULL så funkar inte summeringen i slutet.
Går att få SQL att se NULL som noll så det går att räkna med? Eller hur gör man?
SELECT [Report Summary Kit].[OfferId],
[Report Summary Kit].[AnnualReagentCost],
[Report Summary Machine].[OfferedPriceYear1],
[Report Summary Machine].[OfferedPriceAnnual],
[Report Summary Machine].[OfferedAnnualService],
[Report Summary Consumables].[ConsumableAnnualCost],
[Currency Intercompany].[name],
[Report Summary Kit].[AnnualReagentCost]+[Report Summary Machine].[OfferedPriceYear1]+_
[Report Summary Machine].[OfferedAnnualService]+[Report Summary Consumables].[ConsumableAnnualCost] AS Year1total,
[Report Summary Kit].[AnnualReagentCost]+[Report Summary Machine].[OfferedPriceAnnual]+_
[Report Summary Machine].[OfferedAnnualService]+[Report Summary Consumables].[ConsumableAnnualCost] AS AnnualCost
FROM ((([Report Summary Kit] LEFT JOIN [Report Summary Machine] ON [Report Summary Machine].[OfferID]=[Report Summary Kit].[OfferID])
LEFT JOIN [Report Summary Consumables] ON [Report Summary Consumables].[OfferID]=[Report Summary Kit].[OfferID]) LEFT JOIN Offer ON [Offer].[ID]=[Report Summary Kit].[OfferID])
LEFT JOIN [Currency Intercompany] ON [Currency Intercompany].[ID]=[Offer].[CountryID];
Har försökt med NZ men då omvandlas värdet till en sträng och den blir lite svår att räkna med.
Mvh Anders
Sv: NULL-värde i SQL fråga
För att kunna räkna med ett NULL-värde tror jag att man måste konvertera Null till ett tal vilket jag har löst på följande sätt:
((CDbl(nz([FörsäljnReg]![Faktnr])))=0));
I ovanst. ex. har det gällt att kunna ta med och beräkna ett tal-fält som inte har innehållit något värde alls (tomt fält alltså).
Snurrar jag till det nu eller? Principen är i alla fall att kovertera Null till en tal-variabel.