Finns det inte DriveListBox, DirListBox och FileListBox i Access på samma sätt som i VB? Har inte sett till någon iaf... Du kan använda en vanlig listbox som du fyller med Dir-kommandt istället. Funderade på det, men det är en katalogstruktur där flera av katalogerna har underkataloger, så det blir svårt med överblicken. Kan man använda TreeView? Jag har tittat på det men förstår inte hur jag kopplar katalogsystemet till den. Vad vill du göra? Hej!Visa katalogstruktur i Access
...undrar en som kört fast.Sv: Visa katalogstruktur i Access
/JohanSv:Visa katalogstruktur i Access
/HåkanSv: Visa katalogstruktur i Access
Bläddra upp en fil?
Bläddra upp en katalog?
Markera flera filer?Sv:Visa katalogstruktur i Access
Jag har en katalogstruktur som har s:\filer\ som rotkatalog. Där finns en del underkataloger som innehåller pdf-filer och Word-filer. Pdf- och Wordfilerna visas i en listbox i ett Accessformulär och öppnas när jag markerar dem. Idag använder jag en listbox för katalogerna och en listbox för filerna eftersom det endast finns en undernivå av kataloger. Det som gjort att jag fått problem är att det nu ska finnas underkataloger i underkatalogerna.
Med andra ord så behöver jag se om det är en fil eller en katalog som markeras, även om jag står långt ner i strukturen. Jag skulle vilja ha en överblick av samma typ som Utforskaren men har inte lyckats lösa det på ett smidigt sätt med listboxar.
/Håkan