Hej! Jag antar att alternativknapparna är kopplade till en kontrollkälla. Antar också att du bara vill förinställa kontrollerna för nya poster !? Sätt då standardvärden för fälten i istället. Du kan välja mellan att sätta standardvärdet p tabellnivå eller formulärnivå. Du lägger radioknappar en en gruppruta. Då får varje radioknapp ett index istället, OptionValue. För att ange ett standardväde gör du detta på grupprutan, DefaultValue. Du hämtar även värdet från grupprutan, Value, vilket är Null om ingen är markerad eller det index, OptionValue, av den markerade radioknappen: Hej Åsa! Hej Andreas!Alternativvalsknappar i gruppruta i formulär
Lyckas inte förinställa alternativvalsknappar.
Trodde ju att det skulle lösa sig enbart med:
optAnkomst.value = True
optAvgang.value = False
men får felmeddelandet:
körfel 2448
"Det går inte att ge detta objekt ett värde."
Försöker jag istället testa om båda alternativvalsknapparna har värdet Falskt med:
If optAnkomst.Value = False And optAvgang.Value = False Then
MsgBox "Välj händelse! Ankomst eller Avgång."
Exit Sub
End If
så får jag femeddelandet:
körfel 2427
"Uttrycket saknar värde"
och det visar sig att optAnkomst.Value och optAvgang.Value saknar värden.
alltså hur gör man?
Skriver i VBA för Access 2003
mvh/HarrySv: Alternativvalsknappar i gruppruta i formulär
Om du har okopplade alternativknappar går det bra att göra som du har gjort nu.Sv: Alternativvalsknappar i gruppruta i formulär
Exempel:
Debug.Print Frame0.Value
Debug.Print Frame0.DefaultValue
Debug.Print Option3.OptionValue
Debug.Print Option5.OptionValue
Debug.Print Option7.OptionValue
Sv:Alternativvalsknappar i gruppruta i formulär
Tack för ditt svar.
Har inte kopplat knapparna till en kontrollkälla. Gäller nya poster.
Har för avsikt att först bygga upp hela posten (testa av och felmeddela användaren alla eventuella inmatningsfel) innan jag matar in den nya posten.
Har ändå för avsikt att använda samma formulär för att Visa,Ändra och Deleta poster mha samma formulär.
mvh/HarrySv:Alternativvalsknappar i gruppruta i formulär
Tack för ditt svar.
Fungerar perfekt att testa av grupprutan med Frame.Value och därefter meddela användaren att en av knapparna måste anges enligt:
If IsNull(fmeHandelse.Value) Then
MsgBox "Välj händelse! Ankomst eller Avgång."
Exit Sub
End If
mvh/Harry