Jag har två tabeller Därför ska man inte lagra samma information på mer än ett ställe... ;) Eller om man bara vill uppdatera där det fattas information: Nä men jag vet heller inte hur jag ska nå dessa data mellan två olika tabeller? En fråga som hämtar data ur flera tabeller kan se ut såhär:Uppdateringsfråga
med ett id-fält som återfinns i båda, problemet jag har är att i tabell 1 har jag en kolumn som heter detaljer denna kolumn finns även i tabell 2 men där är den inte fullständig, utan den är bara sporadiskt iskriven.
Det jag skulle vilja göra är att uppdatera kolumn detalj i tabell 2 med samma data som i tabell 1 där id-numret är lika!
jag får inte till det, kan någon vänlig själ hjälpa mej :)?Sv: Uppdateringsfråga
Något i denna stilen borde fungera:
UPDATE tabell1 INNER JOIN tabell2 ON tabell1.id = tabell2.id SET tabell1.detaljer = tabell2.detaljer
/JohanSv:Uppdateringsfråga
<code>
UPDATE tbl1 INNER JOIN tbl2 ON tbl1.id = tbl2.id SET tbl2.detalj = tbl1.detalj WHERE tbl2.detalj Is Null;
</code>
Men jag håller med Johan, man ska aldrig spara samma information på två olika platser, iaf inte i en databas ;)Sv: Uppdateringsfråga
Sv:Uppdateringsfråga
<code>
SELECT tbl1.id, tbl1.data, tbl1.data2, tbl1.detalj, tbl2.data3, tbl2.data4, tbl2.detalj FROM tbl2 INNER JOIN tbl1 ON tbl2.id = tbl1.id;
</code>