Hej! Jag har gjort det en gång i tiden. Jag skapade då en funktion som tog 2 argument, ett med själva värdet och ett som talar om fältlängden. Funktioner fyller sedan ut med rätt antal mellanslag. På detta viset blir det enkelt att skapa filens innehåll i en sträng. Tack för ditt svar! Såhär skapar du en fil: Hej och tack igen Johan!ASCII-fil ur Access db
Har någon något tips om hur man bygger en Ascii-fil ur en Acess Db?
Ascii- filen är specifierad med angivna fältlängder och startpositioner t.ex enligt följande:
Fält Namn Form Längd Position
1 Kod N 1 1
2 Anmnr N 7 2
3 Sign AN 11 9
4 Efternamn A 30 20
5 Förnamn A 30 50
OSV
Har för avsikt att lösa problemet med VBA-kod för Access2003, men kanske det redan finns något där ute som kunde användas med större eller mindre modifiering.?
Tacksam för alla svar.(Även grundläggande om hur man specifierar upp filen mha VBA-kod)
mvh/Harry
Ser att min fina word-tabell blev en enda röra, men positionerna skall vara: 1, 2, 9, 20, 50 osv fältlängderna är således 1, 7, 11, 30, 30, osvSv: ASCII-fil ur Access db
/JohanSv:ASCII-fil ur Access db
Postlängden i Ascii-filen skall vara 120 tecken, vilket ju inte borde utgöra ett hinder för antalet tecken som tillåts i en sträng. Antar att eftersom maxlängden för ett fält i Access är 255 tecken så gäller väl det också för en sträng?
Trodde annars att DoCmd.TransferText skulle kunnat vara nåt jag kan använda i dethär sammanhanget?
Ytterligare en fråga som jag ännu inte satt mig in i är hur man skapar,öppnar,matar in poster, och stänger Ascii-filen via VBAkod?
Har alltså endel att forska vidare i, men är förstås tacksam för hjälp på vägen!
mvh/HarrySv: ASCII-fil ur Access db
<code>
Dim f As Integer
f = FreeFile
Open "c:\test.txt" For Output As f
Print #f, FilInnehall
Close f
</code>
/JohanSv:ASCII-fil ur Access db
Fungerar perfekt!
mvh/Harry
Öppnar denhär tråden igen pga att jag har problem med Print-satsen.
Print-satsen lägger in Ascii-koden 0D0A alltså "CRLF" efter varje utskrift till filen.
Hur skall jag gå till väga för att slippa "CRLF" efter varje utskriven rad?
I den fil jag skall leverera skall allt ligga i en enda lång korv. Mottagarprogrammet håller reda på postlängderna.
Tacksam för svar/ Harry