Nån som har ett kodexempel på hur man importerar en text vil till access via kod? Vet inte om det finns någon färdig funktion för detta, men ett sätt är att läsa in filen rad för rad och sedan splitta upp de olika kolumnerna och göra en insert sedan. Titta på metoden DoCmd.TransferText Kan se till att första raden innehåller fält namn, tänkte inte jag skulle använda mig av den inbyggda importfunktionen utan ville nog lösa det med kod. Har du något speciellt skäl att inte använda den inbyggda importfunktionen? Det enda jag kan komma på är om textfilens kvalitet är dålig så att man vill kontrollera datatyp osv innan man tar in en post. ok, då är jag mer på banan.Import textfil
/TSv: Import textfil
/JohanSv: Import textfil
Om textfilen som du vill importera innehåller värden för alla fält i tabellen eller om första raden innehåller fältnamn är det en baggis. Annars kan du behöva skapa en importspecifikation i Access först.Sv:Import textfil
kan ni ge mig lite exempel på hur det skulle kunna se ut?
Hur skapar man import spec i access?
/TSv: Import textfil
Om du vill använda TransferText med en textfil som har fältnamn på första raden gör du så här:
Sub ImportFromTextFile()
DoCmd.TransferText acImportDelim, , "tblPerson", "H:\Test\testimp.txt", True
End Sub
En importspecifikation gör du genom att använda importguiden i Access. Den innehåller en knapp "Avancerat" som tar dig till en dialogruta där du kan skapa och spara en importspecifikation. Själva importspecifikationen sparas i databasen och kan användas av TransferText:
Sub ImportFromTextFile()
DoCmd.TransferText acImportDelim, "MinImportspec", "tblPerson", "H:\Test\testimp.txt"
End Sub
Sv:Import textfil
behöver man inte ange någon spec om man har fält namn i filen?
Anledningen till att jag vill detta är att jag gör en del lösningar där jag använder mig av importen och skullle vilja utveckla en lösning jag kan applicera lite här och där.
/T
Tack för hjälpen