Hej! Du verkar se det åt helt fel håll.Uppdatera tabell med uppgifter från Arkiv-tabell
Jag har kört fast på ett troligtvis simpelt problem.
Jag har ett formulär där jag kan registrera in deltagare på en hundutställning och spara dem i en tabell (DELTAGARE), så långt inga problem. Det funkade bra ifjol när det var första året databasen användes.
Men nu har jag ju fjolårets deltagare och skulle vilja dra nytta av redan in registrerade uppgifter om samma deltagare återkommer.
Därför har jag skapat en ny tabell ARKIV som innehåller fjolårets deltagare. Den funktionalitet som jag vill komplettera med är att användaren kan välja att söka en deltagare (mha registernr, som är primärnyckel i båda tabellerna, relation finns) i ARKIV-tabellen visa uppgifterna i formuläret, redigera uppgifterna och sedan skriva posten till DELTAGARE.
Jag har baserat formuläret på ARKIV-tabellen och använt mig av den inbyggda sök-funktionen för att plocka fram posten, funkar ju bra men problem uppstår när jag vill att den skall skriva posten till DELTAGARE, många långa kvällar med har gått åt till att lösa problemet.
Finns det någon vänlig själ där ute som kunde ge mig några tips (har redan läst alla möjliga forum och investerat i två böcker...) hur jag löser detta
hälsningar
mariaSv: Uppdatera tabell med uppgifter från Arkiv-tabell
Det du bör göra är att ha en tabell med alla möjliga deltagare ("personer", "lag", etc.). Sen har du ytterligare en tabell med årets deltagare, som refererar till den första, typ:
<b>Person</b>
ID
Namn
X
Y
Z
<b>Deltagare</b>
PersonID
eventuell annan deltagarspecifik information.
Lite mer flexibelt får du det om du vidare har en kolumn för vilket år en viss deltagare är aktuell;
<b>Deltagare</b>
PersonID
År
Då kan du se vilka år vissa deltagare varit med, etc.