Hej, håller på att fixa med en sida där man kan tippa på matcher och har följande fält i 3 olika tabeller: jag har en access databas får följande fel: Access kräver att du omringar varje join med (), sedan kanske man måste skriva inner join också, det vet jag ej. Testa såhär:SQL-fråga för att ta reda på vem som har flest rätt
TblGames
|GameNumber| (relationsfält TblTips)
|HomeTeam|
|HomeScore|
|AwayTeam|
|AwayScore|
|GameResult| - där sätts 1,X,2 in
TblTips
|AnstallningsNummer| - (relationsfält TblPersoner)
|GameNumber| (relationsfält TblGames)
|Rad| - Anger rad (en spelare kan ha 3 rader)
|Tips|- där sätts 1,X,2 in
TblPersoner
|AnstallningsNummer| (relationsfält TblTips)
|Name|
|Office|
Nu till själva problemet, jag ska med hjälp av en SQL fråga presentera en topplista där deltagerens namn presenteras och sen ska det grupperas efter rad(erna). Namnen ska bara presenteras en gång per rad de spelat i topplistan.
Skulle någon kunna förklara hur jag ska gå tillväga, är inte så vass på avancerade sql frågor
Har denna SQL som grund:
strSQL = "SELECT tblGames.GameNumber, tblGames.GameResult, tblTips.AnstallningsNummer, tblTips.GameNumber, tblTips.Rad, tblTips.Tips, tblPersoner.AnstallningsNummer, tblPersoner.Name, tblPersoner.Office FROM ((tblGames INNER JOIN tblTips ON tblGames.GameNumber = tblTips.GameNumber) INNER JOIN tblPersoner ON tblTips.AnstallningsNummer = tblPersoner.AnstallningsNummer) WHERE tblGames.GameResult = tblTips.Tips"Sv: SQL-fråga för att ta reda på vem som har flest rätt
Microsoft JET Database Engine error '80040e14'
Syntax error in FROM clause.
strSQL = "SELECT tblTips.tps_Rad, tblPersoner.prs_AnstallningsNummer, tblPersoner.prs_Name, tblPersoner.prs_Office, count(*) AS correct FROM tblGames JOIN tblTips ON tblGames.gme_GameNumber = tblTips.tps_GameNumber AND tblGames.gme_GameResult = tblTips.tps_Tips JOIN tblPersoner ON tblTips.tps_AnstallningsNummer = tblPersoner.tps_AnstallningsNummer GROUP BY tblTips.tps_Rad, tblPersoner.prs_AnstallningsNummer, tblPersoner.Name, tblPersoner.prs_Office ORDER BY tblPersoner.prs_name, correct DESC"Sv:SQL-fråga för att ta reda på vem som har flest rätt
strSQL = "SELECT tblTips.tps_Rad, tblPersoner.prs_AnstallningsNummer, tblPersoner.prs_Name, tblPersoner.prs_Office, count(*) AS correct FROM (tblGames INNER JOIN tblTips ON tblGames.gme_GameNumber = tblTips.tps_GameNumber AND tblGames.gme_GameResult = tblTips.tps_Tips) INNER JOIN tblPersoner ON tblTips.tps_AnstallningsNummer = tblPersoner.tps_AnstallningsNummer GROUP BY tblTips.tps_Rad, tblPersoner.prs_AnstallningsNummer, tblPersoner.Name, tblPersoner.prs_Office ORDER BY tblPersoner.prs_name, correct DESC"
/Johan