Hej! Hej. vi är på god väg! Jag skall förklara mej lite bättre:igen; visa/dölja fält/objekt beroende påen kryssruta
Jag har ett formulär som editerar en tabell, Sedan har jag en rapport som basseras på denna tabell.
Nu vill jag att vissa fält ska visas/döljas automatiskt beroende på en kryssruta, kryssrutan syns både på rapporten och formuläret,.
jag tog denna frågan förrut, men det blev så virrigt i den tråden ;)
Hoppas ni förstår min fråga, och har någon trevlig idé om hur man kan lösa detta!
Tack på förhand!
Daniel SvenssonSv: igen; visa/dölja fält/objekt beroende påen kryssruta
Om du har kryssrutan i formuläret
If Me.kryssruta = -1 Then
Me.textruta.Visible = True
End If
Textrutan skall i egenskaper för denna sättas till synlig=nej
Sedan beror det lite på när du vill att den skall visas alt döljas, koden får du lägga antingen i form_load eller kanske vid klickning på någon knapp eller just bara när du bockar i eller ur rutan.
Har jag förstått dig rätt?Sv:igen; visa/dölja fält/objekt beroende påen kryssruta
Men jag vill att den ska verkställas i rapporten, alltså inte synas på rapporten när kryssrutan är "okryssad"Sv: igen; visa/dölja fält/objekt beroende påen kryssruta
Jag förutsätter att du har kryssrutor i den tabell där du hämtar datan ifrån ursprungligen.
1.Skapa en fråga och ta med till att börja med en av kryssrutorna.
2.Utifrån den frågan skapar du en rapport, där du tar med denna kryssruta. i designläget senare så döljer du denna kryssruta och lägger till en textruta som du även den döljer via egenskaperna.
i exemplet nedanför, för enkelhetens skull så heter kryssrutan just kryssruta både i tabellen och i rapporten. textrutan heter textruta i rapporten.
Sedan växlar du över till "kodläge" för rapporten och klistrar in följande snutt:
Private Sub Detalj_Format(Cancel As Integer, FormatCount As Integer)
If IsNull(Me.kryssruta) Or Me.Kryssruta = 0 Then
Me.textruta.Visible = False
Else
Me.textruta.Visible = True
End If
End sub
Är nu kryssrutan ibockad i tabellen så skall textrutan vara synlig... är den inte det så hör du av dej ;)
Att du ändrar dessa kryssrutor och textrutor till nåt som passar dej förutsätter jag :)