I access kan man ju som bekant infoga/länka till en tabell i en annan fil. Detta går superbra sålänge man jobbar lokalt. Ett sätt är att skapa en mapp med samma namn (och sökväg) som mappen på servern där filen kommer ligga och koppla den rätt innan du lägger upp filen. Ett annat sätt är att skriva en applikation/websida som ändrar länkningen i databasen. aha, är det såpass avancerat alltså. Jag tror faktiskt inte att det går att sätta en relativ sökväg, möjligheten har iaf inte funnits i tidigare Access-versioner. Har haft detta problemet själv, och tyvärr, skall man länka databaser i varandra måste man veta den fysiska vägen till webbhotellsdisken typ c:/wwwroot osv.länkade tabeller i Access
Men hur länkar man till en annan tabell om databasen ska ligga på en webserver(filerna ligger i samma mapp)? Kan man ställa in en virtuell-sökväg för den länkade tabellen så att den inte pekar på min lokala C: ?? Sv: länkade tabeller i Access
/JohanSv:länkade tabeller i Access
Jag har inte möjliget att skapa mappar på webservern, så då återstår att göra en sida som ändrar länkningen. Då kan jag ju lika gärna strunta i att göra länkningen och använda den andra filen direkt ist.
På nåt sätt känns det som att det borde gå att sätta en relativ sökväg på länkningen. Microsoft kan inte ha missat en sån simpel grej... eller?!Sv: länkade tabeller i Access
/JohanSv: länkade tabeller i Access
Det fungerar inte med Server.MapPath
Mvh
peter