Hej! Kopierat ur Access-hjälpen:Kan man på något sätt anropa en accessapplikation med en parameter??
Jag har ett problem som i bästa av världar skulle kunna lösas som följer:
Jag tänkte göra ett tcl-script som ska checka ut filer (denna del kan access inte göra). Filerna skulle behöva öppnas, sparas, stängas (denna del kan access göra men inte tcl). Så i praktiken skulle jag vilja att när tcl-scriptet checkat ut en fil så ska den anropa min accessapplikation (eller en funktion i min accessapplikation) med filnamnet som parameter.
Någon idé?
Mvh,
SofiaSv: Kan man på något sätt anropa en accessapplikation med en parameter??
Följande exempel visar hur du kan starta Microsoft Access med ett argument på kommandoraden. Därefter visas hur du hämtar värdet för detta argument med hjälp av funktionen Command (observera att du i Visual Basic bara kan använda det engelska namnet på funktionen).
Du prövar detta exempel genom att välja Kör på Start-menyn i Windows. Skriv följande, på en obruten rad, i dialogrutan Kör.
C:\Msoffice\Access\Msaccess.exe C:\Msoffice\Access\Exempel\Northwind.mdb /cmd "Order"
Öppna därefter en ny modul i exempeldatabasen Northwind och lägg till följande funktion.
Function KontrollKommandorad()
' Kontrollerar det värde som returneras av funktionen Kommando.
If Command = "Order" Then
DoCmd.OpenForm "Order"
ElseIf Command = "Anställda" Then
DoCmd.OpenForm "Anställda"
Else
Exit Function
End If
End Function
När du anropar denna funktion öppnas formuläret Order.
Du kan skapa ett makro med namnet AutoExec som automatiskt anropar denna funktion när databasen öppnas. Mer information om hur du anropar en funktion när en databas öppnas finns under Utföra instruktioner när databasen öppnas första gången.
/Johan