Jag har problem i Access med att göra frågor där jag använder uppslagna värden som villkor. Du kanske skulle tala om vad det är för problem du har, också? Det går inte att göra frågor där WHERE delen är ett uppslaget värde -ett värde som är framklickat ur en kombiruta. Det är klart att det går. Det går att sätta ihop en databasfråga av precis vad som helst. SELECT * SKRIK INTE, så är du snäll. Hej igen! Hur ser dessa felaktiga access databaser ut i sqldesignläge? oj från Hässleholm ser jag! Där bor jag med! :) Löser man ett så står en tusen åter... "Om jag däremot tar bort relationen mellan personaltabellen och elevtabellen och gör om Elevtabell.syv till en textruta" "Det verkar som om du rör ihop det lite mellan tabeller och ditt formulär, (tar bort relationen, gör om Elevtabell.syv till textruta) etc."Problem med att göra frågevillkor på uppslagna värden
ex)
SELECT *
FROM Artikel
WHERE Artikel.artikelGrupp = "stol";
om stol kommer från tabellen ArtikelGrupper som är relaterad till Artikel.artikelGrupp.
men...
Jag har bara detta problem i två av mina tre databaser och då är den ena i 2000 format och den andra i 2002 format. Den som fungerar är 2000 format.
Helt enkelt ett bra sätt att bli galen på ;)
Är det någon som har varit med om något liknande, eller tycker det verkar vara ett roligt problem att lösa blir jag evigt tacksam.
Mvh
Lisa P RosenkvistSv: Problem med att göra frågevillkor på uppslagna värden
Sv:Problem med att göra frågevillkor på uppslagna värden
Synnerligen opraktiskt eftersom jag tycker att kombirutor är ett bra sätt att hålla koll på inmatningar i databasen.
//LisaSv: Problem med att göra frågevillkor på uppslagna värden
Vad är det som gör att du tror att det inte går?Sv:Problem med att göra frågevillkor på uppslagna värden
FROM Artikel
WHERE Artikel.artikelGrupp = "stol";
- om stol kommer från tabellen ArtikelGrupper som är relaterad till Artikel.artikelGrupp får jag inga svar
- om "stol" är inskrivet som vanlig text får jag rätt antal svar
Jag har testat mina fyra databaser och i två, (varav den ena är kursmaterial och inte skapad av mej) har jag detta problem. Jag har testat flera olika tabeller i de olika databaserna och alla egenskaper i tabellerna och kommit fram till detta resultat. J
AG FÅR INTE UT NÅGRA POSTER OM JAG HAR ETT UPPSLAGET VÄRDE SOM VILLKOR. Jag vet att det ska gå och det fungerar ju bra i de andra två databaserna men något är fel i dessa två så jag fattar helt enkelt ingenting.
Är SQL-frågan som du visar ett exempel, eller någonting som du faktiskt har provat med?
Hur ser koden ut som lägger in värdet i SQL-frågan?
Vad är det för datatyp på de fält som det inte fungerar med?
Det finns vissa möjligheter att teckenuppsättningen kan skilja mellan databaser, men det påverkar i så fall bara tecken som "åäöÅÄÖéÉÜü".Sv:Problem med att göra frågevillkor på uppslagna värden
Flåt jag är bara så frustrerad på detta problemet, kan tyvärr inte ta tag i dina frågor förrän i kväll när barnen har somnat men jag återkommer.
Kan det hämtade värdet stol exempelvis felaktigt börja med stor bokstav i de felaktiga databaserna? Kanske någon annan bokstav är versal och då kan du inte få något resultat från de data du söker i om data endast står med små bokstäver... Har det kanske smygit sig in ett mellanslag för det hämtade värdet stol i början eller slutet på ordet i de felaktiga databaserna?
Exempel WHERE Artikel.artikelGrupp = "Stol"; kommer inte att fungera med versal
Exempel WHERE Artikel.artikelGrupp = " stol "; kommer inte att fungera med blankstegSv: Problem med att göra frågevillkor på uppslagna värden
Löst men inte löst
syv i personaltabell är text, syv i elevtabell är text
frågan ser ut såhär: SELECT Elever.* FROM Elever WHERE (((Elever.syv)="T"));
om jag har en kombiruta till ”T” får jag inget svar.
Om jag däremot tar bort relationen mellan personaltabellen och elevtabellen och gör om Elevtabell.syv till en textruta händer något spännande:
Elevtabell.syv får siffervärden, antagligen index från personaltabellen (som inte innehåller någon räknare!!!) T blir då 6 .
Någonstans i konstruktionen har det helt enkelt blivit fel, ett ID har antagligen plockats bort men databasen har inte ”glömt”. Om jag nu tar bort den felaktiga personaltabellen och ersätter den med en ny till synes likadan så fungerar allt som det ska. Förutom de andra tabellerna jag måste göra likadant med, och lyckas få rätt uppgifter på rätt elev eftersom de också kommer bli siffror.
Löst helt enkelt men massa jobb kvar för mej om ingen har något förslag på vilken egenskap som är fel.
Nej tar mej till soffan nu och tar tag i databasen imorgon bitti vid halv fem eller så.
//LisaSv: Löst men inte löst
Det verkar som om du rör ihop det lite mellan tabeller och ditt formulär, (tar bort relationen, gör om Elevtabell.syv till textruta) etc.
Om du ger osss lite mer detaljerad info så är det enklare för oss att hjälpa dig.
- Beskriv hur dina tabeller, i databasen, ser ut.
- Vad vill du göra i ditt användarinterface.Sv:Löst men inte löst
Nej jag har inget formulär men när man skapar tabellen i designläge kan man gå in under Uppslag på varje egenskap och där välja kombi, list eller textruta. Det är där man sedan kan välja om man vill använda värdena i en annan tabell och i såfall vilken. Det jag har haft problem med är att om jag har plockat värden från en annan tabell (kombiruta/relaterad tabell) har jag inte kunnat ställa frågor som plockar ut de värdena.
Det jag kom fram till var fel var att någon gång under utvecklingen har jag haft en räknare i de relaterade tabellerna (de värdena som står i kombirutan) och det värdet har på något sätt stannat kvar när jag har tagit bort den räknaren. För att få ut de poster jag har velat skulle jag alltså behöva ställa frågan efter räknaren i den tabellen där jag förgäves har frågat efter namnet. Det kluriga i det hela är ju då att räknaren inte längre existerar och om jag tar bort relationen och gör om den egenskapen till en textruta så visas bara räknarens tal där - och de hänger inte ihop med någonting som existerar nu.
Inställningarna för vilka kolumner som visas osv stämmer så något är lurt. Eftersom jag naturligtvis har "möblerat" om och till i de relaterade tabellerna efter det att jag tagit bort räknaren är det väldigt lite ordning på alltihopa just nu. Tur att det bara är 262 elever med 5 egenskaper var som jag nu sitter och gör om manuellt och mest av allt tur att jag har sparat backup i hela processen.
...det är helt enkelt inte bra att ta bort egenskaper med räknare som datatyp...
//Lisa