Så ber jag om hjälp än en gång;) Jag är inte säker på hur du menar när du pratar CSS i samband med Access... men du får väl förtydliga... alltså, jag har redan en gästbok på sidan i asp, jag använder ju access databas :) Och i vilken ordning ska de stå? Ja, du får berätta ännu mer om listan. Jag svarar båda två. Men i vilken ordning vill du visa dem?räkneverk i access databaser
Jag vill ha ett räkneverk som räknar varje inlägg jag får i gästboken. Använder access och vill styla in räkneverket med css för att det ska se snyggt ut.
Någon som kan ge mig en kod - tips på kod - varifrån jag kan få ett räkneverk och var man stoppar in det i den befintliga koden?
Tackar på förhand/LillanSv: räkneverk i access databaser
Hur som helst, ett räkneverk får du ju om du har ett fält i en tabell som har datatypen Räknare. Den sista posten visar ju då hur många poster du har i tabellen.
Om man tar bort några inlägg etc så blir det ju fel, men för att åtgärda det kan man enkelt räkna hur många poster det finns i tabellen.
Då du skriver gästbok, CSS mm, så antar jag att du egentligen vill publicera gästboken i Access på en webbsida, stämmer det? Mha vilken teknik - asp eller php?
Lite mer fakta behövs nog för ett bättre svar...
/ PerSv:räkneverk i access databaser
Vad jag vill ha är att det för varje post står vilken i ordningen det är. Har jag 35 inlägg ska det vid varje inlägg stå en nuffra fram till det sista som då är nummer 35. Hänger du med då?
Själva utseendet ska sedan stylas med css men det grejar jag utan problem.Sv: räkneverk i access databaser
Ska siffran ändras beroende på om man sorterar dem på ett annat sätt?
Ska siffran ändras om man tar bort en i mitten?Sv: räkneverk i access databaser
Visar du en lista som kan sorteras osv blir det ju lite olika.
Skall tex samma inlägg alltid ha samma nr eller är det beroende på hur man visar listan?`
Annars kan du ju alltid göra ett eget Radnummer, i stil med:
först i filen, initiera
Radnummer = 1
skriv ut numret mha Response.Write ... där du vill att den skall visas
När du sen gått till nästa post ökar du bara på värdet...
Radnummer = Radnummer + 1
/ PerSv:räkneverk i access databaser
Det verkar visst vara lite knepigare än vad jag trodde. Det enda jag är ute efter är att varje inlägg som postas ska räknas och visas per post, inte hur mycket det totala antalet poster är. Och ja, borde inte numren ändras om ett inlägg tas bort? Jag vill gärna lista dem i en stigande skala. Det behöver inte vara så avancerat i sorteringen mer än att det ska känna av om ett inlägg försvinner och då ändra numret.Sv: räkneverk i access databaser
Hela kärnan av problemet ligger i vad du betraktar som numret på en post. Bestäm det, så är resten enkelt.