Gör ett litet program som håller reda på mina pocketserier som jag samlat på i snart tio år, där varje pocket innehåller ett antal berättelser. Nej, det är i princip rätt sätt. Förtydligande, det "jobbiga" sättet är alltså det mest korrekta, och det är ungefär så jag beskriver det ovan.liten accessdatabas
Jag tänkte nämligen ha det så att när en ny pocket kommer i brevlådan skriver jag in pocketens nr, år, och lite sånt, och sedan information om alla berättelser i pocketen med titel, sidnr, författare.
Redan nu har jag skrivit ett litet program som använder sig av en accessfil som databas (för enkelhetens skull), och det går att ansluta som det ska.
Men vilket sätt är smartast att få in information om berättelserna? Det är olika antal i varje nummer. Det låter tämligen osmidigt att ha en skild tabell där man också sparar vilket nummer berättelsen tillhör, och därmed lista upp alla berättelserna i en enda lång lista för att sedan solla ut vilka som tillhör vilka pocketar.
Kan man skapa någon slags dimension för tabellen över pocketar? Alltså, en tabell i en av kolumnerna i en tabell?
Hoppas jag inte är för krånglig nu... =)Sv: liten accessdatabas
Du bör ha två tabeller:
-Pocket-
PocketID
Nummer
Årgång
etc.
-Berättelse-
Titel
Författare
...
PocketID
ev. kan du istället använda nummer och årgång som primary key, men då måste du ange båda två som foreign key i berättelse.
Det är lätt att få ut alla berättelser och vilka pocketar de tillhär. Gör en join.
SELECT * FROM Pocket LEFT JOIN Berättelse ON Pocket.PocketID = Berättelse.PocketID.Sv: liten accessdatabas