Har sökt lite, men hittar inget bra svar: Framförallt att du låser dig till en specifik databas. Skulle du sen vilja byta till en annan databas så är du rökt, och kommer ändå få skriva koden. testade lite igår och kom på att det funkar att göra såhär. Snyggast är att använda null:Parametrar till lagrade procedurer(frågor) i access från ASP
1. Finns det ngn nackdel med att använda lagradeprocedurer/frågor i Ms access, jämfört med att skriva en SQL-sats i Källkoden direkt? (bortsett från att man slipper öppna databasen för att ändra frågan).
2. Hur skickar man lättast med parametrar till databasen? jag vet hur man skapar parametrar i Access, men inte hur man använder dem från ASP-koden.
Använder JET-kopplingen.
MvH/HobbeSv: Parametrar till lagrade procedurer(frågor) i access från ASP
Det är inte jättesnyggt med SQL-satser inbakat i koden, men inte så allvarligt.
(Det snyggaste är att göra som man har gjort i ett experimentellt försök i HaskellDB.)Sv:Parametrar till lagrade procedurer(frågor) i access från ASP
LÅt säga att vi har en lagrad fråga som heter [fråga]
I Källkoden kan man sedan göra en
"SELECT * FROM [fråga] Where [fält1]='"&värde1&"';"
Trixade även en del med:
Set objRecs = objConn.Execute("storedprocedure(UserID,Grupp)")
Men låt säga att UserID är av typen Int/tal, och Grupp är text som kan vara mellan 1 OCH 4. Hur gör jag om jag vill plocka ut alla användare ist för en specifik användare. .. Jag måste ju ange ngt, annars får jag felmeddelande.
Provade med att köra med IIF(ÄrNumerisk([Grupp_p]),[Grupp_p],'') men fick fortfarande inte ut ALLA Grupper. Recordsetet som returneras är tom!Sv: Parametrar till lagrade procedurer(frågor) i access från ASP
SELECT *
FROM TableName
WHERE (ParameterName IS NULL) OR (FieldName = ParameterName));