Hej! Har letat runt ännu mer och gjort följande enligt råd på diverse ställen Jag har Access 2003 installerat under windows XP på min dator. Använder följande kod: Tack Andreas för tipset - men jag får samma felmeddelande - att jpg inte stöds. Jag har även installerat om Office 2003, men samma fel. hmm.. udda problem.. kör både jpg och gif utan problem även i access97 med kod liknande andreas Kan vara att du har installerat något grafik program som har en egen OLE server för JPEG bilder, eller avinstallerat det utan att det återrställts. Det är I alla fall OLE servern som visar bilder. Eller i ditt fall inte visar bilderna.JPG i MS Access
Jag ska göra en bilddatabas, dvs en databas över sökvägar till ett antal foton, som ligger i olika mappar på en server. Jag vill givetvis också visa bilden i mitt forumlär. Jag använder nu Office 2003 och har problem med att överhvudtaget visa jpg.bilder.
Under årens lopp har jag upptäckt att Access inte automatiskt visar jpg-filer, även om en fullständig installation har gjorts. Nu var det länge sedan (dvs några versioner sedan) jag behövde ägna mig åt problemet, men behöver nu lösa det igen.
1. Vad ska jag göra för att jpg-filer ska visas?
2. Gäller det samma i XP som i 2003?
Tacksam för alla tips!
/LissuSv: JPG i MS Access
- installerat ORK.EXE - Office Resource Kit för att kunna installera jpg-filter (jag hade dock fullständig istallation av Office innan...)
- installerat PhotoEditor från Office XP
Jag kan fortfarande inte använa bildkontrollen för att visa jpg-filer.
/LissuSv: JPG i MS Access
Private Sub Form_Current()
On Error GoTo Form_Current_Err
If IsNull(PictureFileName.Value) Then
Image0.Picture = ""
Else
Image0.Picture = PictureFileName.Value
End If
Form_Current_Exit:
Exit Sub
Form_Current_Err:
Select Case Err.Number
Case Else
Image0.Picture = ""
MsgBox Err.Description
Resume Form_Current_Exit
End Select
End Sub
Har inga problem att visa bilder i image kontrollen.
Sv:JPG i MS Access
Någon med något annat tips var felet kan ligga?
/Lisbeth
aka
LissuSv: JPG i MS Access
Sv: JPG i MS Access