Hej. Klart det finns en lösning. Följande lite krystade fungerar. Antag att i varje post står hur mång tidningar prenumeranten skall ha. Gör en fråga som selekterar alla som har fler än 0 tidningar. Gör en fråga till på alla som har fler än 1 tidning. En till på alla som har fler än 2 tidningar osv. Lika många frågor som man max kan ha tidningsexemplar. (Hoppas nu det är ett rimligt antal och inte 150). Gör sedan en fråga som är av typen UNION som lägger ihop resultatet av alla underliggande frågor. Tack Mats. En lösning är att skapa en tabell med löpnummer sedan göra en join mot den: Min datbas är inte så avancerad så att det krävs M:M. Jag har endast en tidning så antalet skulle kunna ligga direkt i prenumeranttabellen. Hur skule koden se ut då? Då blire det mycket enkelt: Tack båda för hjälpen. Fick Andreas lösning att fungera alldeles suveränt.Automatisk kopiering av poster.
Jag har ett problem som för mej verkar olösligt och då är väl rätta platsen att fråga på detta forum....
Jag har en ACCESSdatabas med adresser till prenumeranter av en tidning. Användaren skriver in nya, tar bort gamla prenumeranter. Har gjort ett makro som automatiskt skickar adresslistan till EXCEL. Från EXCEL skickas listan till tryckaren som trycker adresserna på tidningen. Problemet är att vissa prenumeranter ska ha flera exemplar av tidningen. Användaren kan såklart skriva in antalet tidningar men hur får jag posterna i tabellen att föröka sig automatiskt innan/när EXCELlistan skapas?
Är det olösligt eller finns det nåt smart sätt?
eva bSv: Automatisk kopiering av poster.
Exempel på fråga 1: (Test_2 är grundtabellens namn, altså prenumeranterna. Här tar jag bara ut namn men du får komplettera med adress och övriga fält som ev. behövs.
SELECT Test_2.Namn, 1 AS F
FROM Test_2
WHERE (((Test_2.Antal_nr)>0));
Om vi antar att frågorna sedan heter Fråga0, Fråga1, Fråga2 osv så ser unionsfrågan ut så här:
SELECT * from fråga0
union
select * from fråga1
union
select * from fråga2
UNION select * from fråga3;
Det du så exporterar är naturligtvis unionsfrågan.
Mejla mig på mats@adk.se så kan jag skicka dig en exempeldatabas!Sv:Automatisk kopiering av poster.
Detta fungerar säkert jättebra. Jag tror och hoppas att det inte kan finnas mer än 20 varianter.
Ett problem är att det kan tillkomma prenumeranter som har önskemål om ett antal tidningar som jag inte har gjort nån fråga för. Om ingen kommer på nåt bättre sätt så får jag instruera användaren om vilka varianter som finns och be henne meddela mej ifall nåt nytt inkommer.
Mailar dej för jag vill gärna ha exempeldatabasen.
mvh eva bSv: Automatisk kopiering av poster.
SELECT Subscribers.SubscriberName, Subscribers.SubscriberAddress, Magazines.MagazineName, Copies.Copies & " of " & Subscriptions.SubscriptionCopies AS Copies
FROM (Magazines INNER JOIN
(Subscribers INNER JOIN Subscriptions ON Subscribers.SubscriberId = Subscriptions.SubscriptionSubscriber) ON Magazines.MagazineId = Subscriptions.SubscriptionMagazine) INNER JOIN
Copies ON Subscriptions.SubscriptionCopies >= Copies.Copies;
Sv:Automatisk kopiering av poster.
//mvh eva bSv: Automatisk kopiering av poster.
SELECT "The Times" AS MagazineName, Subscribers.SubscriberName, Subscribers.SubscriberAddress, Copies.Copies & " of " & Subscribers.SubscriberCopies AS Copies
FROM Subscribers INNER JOIN Copies ON Subscribers.SubscriberCopies >= Copies.Copies;
Sv:Automatisk kopiering av poster.
//mvh eva b