Kan man på något sätt få en listruta att bli markerad efter att man uppdaterat en annan? Testat listruta.setfocus men det fungerar inte. Vilket värde i listrutan skall presenteras i textboxen? Du har alltså en listruta (Lista1) där en klickning avgör vilka rader som ska visas i en andra listruta (Lista2). Valet i Lista2 ska visas i en textruta. När man klickar i Lista1 ska första raden i Lista2 vara default. Textrutan ska då visa värdet från Lista2's första rad. När användaren klickar i Lista2 ska textrutans värde ändras. Har jag förstått dig rätt då?Markera listruta
Jag har en textruta som skall ha värdet från denna listruta men får inte värdet förrän man klickar i listrutan?
Hjälp vad göra???Sv:Markera listruta
- om det alltid är första värdet borde man då inte ge textboxen värdet direkt utan att använda ytterligare en listbox?
Som ett fult men fungerande alternativ kan man skicka en nedåt tryck från tangentbordet för att markera första posten i listrutan.
<code>
Listruta.SetFocus
SendKeys ("{Down}")
</code>Sv:Markera listruta
Jag antar att du har kod för "Vid ändring"-händelsen för var och en av listrutorna.
Händelsen i Lista1 resulterar antagligen i en Requery av Lista2 samt att första raden väljs.
Händelsen i Lista2 resulterar väl i att textrutan får värdet från vald rad i Lista2.
Problemet är då att "Vid ändring" för Lista2 inte triggas när Lista1 ändras.
Jag skulle lösa det genom att lägga till kod för att uppdatera textrutan i händelsen "Vid ändring" för Lista1.