Hej! Det antal decimaler man anger för fälten i tabellerna verkar bara påverka presentationen vad jag har märkt. Vill du ändra på det får du nog göra det vid skrivning eller presentation. Tack för ditt svar Johan! Har du testat med nedanstående? V.g förklara närmare. Är inte riktigt med på samma kälke nu! Var sätter jag datatype=tal ? <code> Ok! Tack Peter! Jag råkade nu på ett nytt, men tydligen besläktat problem!Decimaler
Jag har problem med att det lagras värden med fler decimaler än jag angivit i min DB.
Fälten är deklarerade som antingen Valuta med 2decimaler eller Tal med 2decimaler.
Har ett formulär där fälten också är deklarerade på samma sätt. Formuläret visar upp 2decimaler, men om jag placerar cursorn i ett fält, så visas 4decimaler. Dessutom så lagras det 4decimaler i fälten i Db vilket inte är önskvärt.
En lösning är ju att använda en Format-sats som definierar 2decimaler vid utskrift till Db, men varför är det 4decimaler när jag angett att det skall vara 2???
Kan jag ist för att använda formatsats vid utskrift till varje fält göra en definiering i DB-tabellen som gör att den avrundar och lagrar endast 2decimaler???
MVH/HarrySv: Decimaler
/JohanSv:Decimaler
Problemet med decimalerna uppstår hos mig när jag i en Excel redovisning av ett stort antal fält ur en AccessDb visar två decimaler men erhåller Excel-summerade fält som framräknats med fler än två decimaler.
Blir väl att antingen vid utmatning till Db eller Excelredovisningen använda formatsats.
T.ex:
strInkomst = Format((rstManadsUppgift.Fields("BeskbarInk")), "00000000.00")
Har ännu inte fått ovanstående sats att fungera i Excel( får felmeddelande att objekt saknas när jag kompletterar rstManadsUppgift.Fields("BeskbarInk") med formatsatsen. )
Möjligt jag saknar nåt referensbibliotek i mitt Excelpgm. Jobbar vidare.
mvh/HarrySv: Decimaler
<code>
Datatyp = Tal
Fältstorlek = Decimal
Skala = 2
Decimaler = 2
</code>Sv:Decimaler
Är det du föreslår deklarationer som anges i Excel-programmet och sedan avser all data i mitt pgm?
mvh/HarrySv:Decimaler
Använder Access2003. För tabellernas fält har jag möjlighet att välja:
Format: Tal,Euro,osv
Decimaler:(antalet decimaler)
Indatamask:
Titel:
Standardvärde:
Verifieringsuttryck:
Verifieringstext:
Obligatoriskt:
Indexerat:
Smarta etiketter:
Men inget mer!Sv:Decimaler
Visa exempel.
såhär ser t.ex en utmatning till Db ut:
Manadsuppgifter_SkattFranAretsBorjan = tmpSkattFranAretsBorjan
om jag skriver:
Manadsuppgifter_SkattFranAretsBorjan.
så ger mig punkten möjlighet att välja Decimalplaces (inte datatype mm)Sv: Decimaler
1. Högerklicka på tabellen
2. Välj "Design"
3. Under kolumnen "Datatyp" sätter du datatyp för godtyckligt fält.
</code>Sv:Decimaler
Hittade Datatype till slut (skäms).
Skall prova! Återkommer.
Tack för hjälpen!
Du är en heder för din branch!!!!
Datatyp = Tal
Fältstorlek = Decimal
Skala = 2
Decimaler = 2
Fungerar helt ok! så att det lagras enbart med 2 decimaler i fälten!
Den tabell jag definierar datatypen i innehåller 164-fält. Alltså egentligen onödigt stor.
När det återstår att definiera om ca 40-fält av de 164-fälten så går det inte längre att spara undan tabellen. Jag får felmeddelandet "Det finns för många fält definierade" trots att jag inte lagt till nåt nytt fält. Har alltså bara definierat om ett antal(Ca80fält).
Max antalet fält för en tabell anges i Access-specifikationerna till 255, så i den gränsen är ju inte uppnådd.
Skumt eller hur?
Vill inte i dethär skedet längre dela upp tabellen.
Om ingen annan lösning finns så använder jag formatsats vid inmatningen till Excelprogrammet.
Synd i så fall. Hade hellre ändrat till 2decimaler i databasen.
Har någon en förklaring på varför Access plötsligt anser att mina 164 fält är för många?
mvh/Harry