I tabellen YearMonth står Har du möjlighet att ändra datastrukturen? KAn du motivera varför du har ett såfdan data i första läget och i så fall varför du inte ändrar på det? Egentligen är problemet mera komplext än det jag ursprungligen beskrev. Så här är det: Jag ser det tvärt om. Problemet är att informtionen kommer mig tillhanda i den form som jag beskrivit. Hur kommer informationen till dig? Användaren matar in det i textbox, fil, annan databas?Villkorssyntax i Iif-sats
6A för 2006 januari, 6B = 2006 februari t.o.m. 6L = 2006 december.
Men så fortsätter serien:
6M = 2006 januari, 6N = 2006 februari, t.o.m. 6X = 2006 december
Bokstäverna A-L står för Event1 under respektive månad, och M-X för Event2 under motsvarande månad.
Med ett iif-uttryck försöker jag utifrån förkortningen avgöra huruvida det är Event1 eller Event2 som inträffar. Men syntaxen
IIf(YearMonth=”#[A-L]”;”Event1”;”Event2”) AS Event
funkar liksom inte. Skulle någon kunna hjälpa mig att sätta in rätt jokertecken, parenteser, hakparenteser och citationstecken i villkorssatsen?
Tack
/AnnikaSv: Villkorssyntax i Iif-sats
Annars föreslår jag Switch funktionen istället:
Switch([YearMonth] Like "?[A-L]","Event1",[YearMonth] Like "?[M-X]","Event2") AS Event
Sv: Villkorssyntax i Iif-sats
Sv:Villkorssyntax i Iif-sats
En tabell innehåller värden, typ, KTUP6R400.
Dessa är uppbyggd av beståndsdelarna KTUP, 6R och 400.
Det första ledet kan bestå av 3-6 bokstavstecken.
Det andra ledet (”YearMonth”, som du, Andreas, så fint hjälpte mig med) består alltid av två tecken: en siffra och en bokstav.
Det tredje ledet består enbart av siffror (heltal eller tal med två decimaler).
Ett eventuellt fjärde led (sällan förekommande) består av en bokstav.
Idealet vore att bara kunna skriva in det ursprungliga värdet, och sedan ha en SQL-sats som särskiljer de olika leden, placerar dem i nya kolumner, så att varje led står för sig.
/AnnikaSv: Villkorssyntax i Iif-sats
Det Idealet vore att lagra det så splitrat som möjligt i databasen.
För att sedan slå samman dessa för att skapa nyckeln.Sv:Villkorssyntax i Iif-sats
Sv: Villkorssyntax i Iif-sats
Det bästa att göra konverteringen då du får informationen.