Hej! Frågan är var du sätter sorteringsordningarna? Hej Per! Bra att det hjälpte!Hjälp! igen... underformulär ändrar sortering i huvudformuläret
Jag har problem med ett underformulär i mitt huvudformulär ElevInformation.
Underformuläret ElevsPraktik är skapat så att det ska sortera på ElevsPraktik.startdatum DESC och det gör det - när jag har själva underformuläret öppet.
När jag sedan öppnar huvudformuläret (ElevInformation) sorterar det om sig till att vara sorterat efter ElevsPraktik.prektikplats, fast jag inte har ändrat en bokstav!!!
Sen har jag underformuläret ElevsLäsår som inte sorterar sig som jag vill ens när jag har det öppet själv, jag har sorterat på ElevsLäsår.startdatum DESC och det öppnar sig i ordningen 2005/2006, 2004/2005, 2006/2007
Jag blir så förvirrad och trött, kan det aldrig sluta bråka (men det har antagligen något med sbt att göra ;))
Var är det jag har gjort fel?
//LisaSv: Hjälp! igen... underformulär ändrar sortering i huvudformuläret
Som ett filter i 'efterhand' eller som en sorteringsordning direkt i frågorna du baserar underformulären på?
/ PerSv:Hjälp! igen... underformulär ändrar sortering i huvudformuläret
Jag sätter sorteringen i egenskaper i underformuläret. Formuläret är baserat på en tabell. Så du menar att den inte "kommer ihåg" den inställningen när den sedan laddas i huvudformuläret hmm ska kolla...
Japp skriver jag det direkt i frågan så fungerar det, så många sätt att sortera och så få som fungerar ;)
Tack för hjälpen!
//LisaSv: Hjälp! igen... underformulär ändrar sortering i huvudformuläret
Om sorteringen i underformulären är viktiga, är det enklast att lägga in vilka kolumner det skall sortera på direkt i frågan den baseras på.
Vill man basera underformuläret direkt på en tabell kan man ju också göra det, men då kan man få lite olika visningar, oftast blir det då i inmatningsordning.
/ Per