Jag vill kunna söka i en tabell genom att skriva ett sökord i en textruta och sedan klicka på en knapp. Det är säkert jättelätt men jag har inte hittat något om det. Ungefär så här : Nja... Helt smärtfritt gick inte det... Det blev "Kompileringsfel, Syntaxfel" när jag körde det... Hmm... En miss kunde jag hitta, hade glömt ett &-tecken på slutet: Skriver du koden i Microsoft Access? Det blir fortfarande körningsfel. Jag har provat att ändra till (Sökruta) istället för Sökruta.Value och jag tror att det möjligen är bättre?! Men som sagt så fungerar fortfarande inte denna kod... HJÄLP! Du får nog tala om för oss : Jag använder mig av Access 2002 och jag kör med den inbyggda VB dvs Access-gui. Hur vill du presentaera ditt sökresultat? Det senaste förslaget fungerar! Däremot ska det vara '*' och inte '%' för annars fungerar det inte..Hur söka från en tabell i access
Jag antar att det ska vara något liknande som detta men jag har fastnat:
Dim sqlString As String
sqlString = "SELECT * FROM [Frågor och svar] WHERE [Frågor och svar].Fråga AND/OR [Frågor och svar].Svar = (Sökruta);"
DoCmd.RunSQL (sqlString)
Jag har skrivit "AND/OR" bara för att jag inte vet hur man uttrycker sig i SQL
"Sökruta" är namnet på textrutan som man skriver in söksträngen iSv: Hur söka från en tabell i access
sqlString = "SELECT * FROM [Frågor och svar] WHERE [Frågor och svar].Fråga LIKE '%" & Sökruta.Text & "%' OR [Frågor och svar].Svar LIKE '%" & Sökruta.Text "%' "
Sv:Hur söka från en tabell i access
sqlString = "SELECT * FROM [Frågor och svar] WHERE [Frågor och svar].Fråga LIKE '%" & Sökruta.Text & "%' OR [Frågor och svar].Svar LIKE '%" & Sökruta.Text & "%' "
Sv: Hur söka från en tabell i access
Texte egenskapen går i så fall bara att komma åt när kontrollen är aktiv.
Testa i så fall value egenskapen:
NamnetPåDinTextBox.Value
istället för:
NamnetPåDinTextBox.Text
sqlString = "SELECT * FROM [Frågor och svar] WHERE [Frågor och svar].Fråga LIKE '%" & (Sökruta) & "%' OR [Frågor och svar].Svar LIKE '%" & (Sökruta) & "%'"
1) vilken utvecklingsmiljö du använder. VB6? VB.Net? Access-gui?
2) felmeddelandet
Det blir lite enklare då :-)Sv:Hur söka från en tabell i access
Så här ser koden ut för tillfället:
Me.Sökruta.SetFocus
Dim sqlString As String
sqlString = "SELECT * FROM [Frågor och svar] WHERE [Frågor och svar].Fråga LIKE '%" & Sökruta.Text & "%' OR [Frågor och svar].Svar LIKE '%" & Sökruta.Text & "%' "
Felmeddelandet kommer ej upp nu när jag lagt till Me.Sökruta.SetFocus men å andra sidan så händer ingenting nu. Det dyker inte upp någon selektering...
Det samma gäller om jag tar bort Me.Sökruta.SetFocus och skriver Sökruta.Value istället för Sökruta.Text. Dvs inget felmeddelande men inget övrigt händer.
Ni får ha tålamod med mig för jag är rätt så grön fortfarande på detta ;)
Om du vill ange sökordet i en textrutor.
* Jag ser det bästa förslaget att skapa ett rutnäts formulär(Datasheet form) för din tabell, [Frågor och svar].
Datakälla för ditt formulär bör vara bara tablennamnet [Frågor och svar] eller SELECT * FROM [Frågor och svar]
För att söka/visa resultatet skriver du då:
sqlString = "[Frågor och svar].Fråga LIKE '*" & Sökruta.Value & "*' OR [Frågor och svar].Svar LIKE '*" & Sökruta.Value & "*'"
DoCmd.OpenForm "NamnetPåDittDataSheetFormulär", , , sqlString
Annars kan du bara skapa ett formulär eller rapport med en parameter fråga:
SELECT *
FROM [Frågor och svar]
WHERE [Frågor och svar].Fråga LIKE '%' & [Sök efter] & '%' OR [Frågor och svar].Svar LIKE '%' & [Sök efter] & '%'
Om du har denna datakälla i sparad fråga, formulär eller rapporter kommer access automatiskt fråga efter dessa.
Tack allihop för era ansträngningar!