På en clientdator står det att databasen ej går att öppna pga att filen redan används. Vad har hänt då? Det har fungerat bra förrut. Om jag stänger ner databasen på övriga datorer så går det bra på denna client... Joakim: <b>Joakim: <b>Stefan Brännström:"Filen används redan"
Sv:"Filen används redan"
Säger vem? Vem kommer att slå mig på fingrarna om jag kör Access i delat läge (standardläge)?
<info><b>MSDN: Concurrent users, Microsoft Access/Microsoft Jet</b>
"Jet can support up to 255 concurrent users, but performance of the file-based architecture can prevent its use for many concurrent users. In general, it is best to use Jet for 10 or fewer concurrent users."</info>
----
Jonas:
Eventuellt beror det på att en annan användare gör ändringar i databasdesignen (dvs databasen är öppnad exklusivt och inte delad). Även om den andra användaren t ex har stängt designläget för formulär/tabell etc så är databasen ändå i exklusivt läge tills denne stänger/startar om databasfönstret.Sv:"Filen används redan"
En accessdatabas får bara användas av en användare åt gången.
</b>
Skulle det vara ett skämt eller? Inte vidare skrattretande i så fall...Sv: "Filen används redan"
Eventuellt beror det på att en annan användare gör ändringar i databasdesignen (dvs databasen är öppnad exklusivt och inte delad). Även om den andra användaren t ex har stängt designläget för formulär/tabell etc så är databasen ändå i exklusivt läge tills denne stänger/startar om databasfönstret.</b>
Tackar Stefan! jag tror att du löste problemet. Jag har provat att låta klienterna starta databasen med Access och inte Access runtime och felet ligger nog där då. Undra om det finns nån "växel" som säger åt access att startas i delat läge?!
Ahh... Hittade just felet.. Tack för hjälpen!